Rząd Kanady ogłosił, że wybrał trzech oferentów – Lockheed Martina, Boeinga i Saaba w przetargu na myśliwce wielozadaniowe (Future Fighter Capability Project). Pierwszy oferuje samolot F-35 Lightning II, drugi – F/A-18E/F Super Hornet, a trzeci – Gripen E. Po wstępnej ocenie ofert, wiosną 2021 mają zostać wybrani dwaj finalni oferenci, choć możliwe jest pozostawienie w rywalizacji wszystkich trzech.
W ocenie ofert najważniejsze są możliwości bojowe oferowanych samolotów. Ich waga wynosi 60%. Po 20% wynoszą wagi oferty współpracy przemysłowej i ceny.
Konkurs ma zostać rozstrzygnięty w 2022. Kanadyjczycy planują zakup 88 samolotów za 15-19 mld CAD (równowartość 11-14 mld USD). Początek dostaw jest planowany na 2025. Nowe myśliwce mają zastąpić w Royal Canadian Air Force starzejące się samoloty CF-18A.
Kanada jest państwem partnerskim programu JSF, co faworyzuje ofertę Lockheed Martina. Amerykański koncern twierdzi, że w całym okresie eksploatacji program da ok. 150 tys. miejsc pracy w przemyśle kanadyjskim. F-35 jest jedynym samolotem stealth nowej generacji wśród oferowanych Kanadyjczykom.
Z kolei Boeing podkreśla, że F/A-18E/F Block III jest następcą CF-18, co ułatwi jego wdrożenie do eksploatacji dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury i już przeszkolonych obsług. Koncern zwraca uwagę na dwusilnikowy napęd swych samolotów, korzystny na dużych przestrzeniach Kanady. Korzystny ma być też oferowany pakiet przemysłowy.
W najtrudniejszej sytuacji jest Saab. By zwiększyć swe szanse, Szwedzi podjęli współpracę z IMP Aerospace & Defence, CAE i Peraton Canada. Zapowiadają, że zaoferuje z nimi konkurencyjny pakiet korzyści przemysłowych i technologicznych.