Satair, spółka zależna Airbusa, zajmująca się logistyką części zamiennych, wprowadziła w zakładzie w Fuhlsbüttel w Hamburgu całkowicie nowy, automatyczny system magazynowania (AutoStore). Pozwala on pomieścić trzykrotnie więcej małych części niż dotychczas, bez konieczności powiększania istniejącego centrum logistycznego, mającego powierzchnię 36 tys. m2.
W porównaniu z wcześniejszą maksymalną liczbą 100 pobrań z półek na godzinę, nowe roboty pozwalają teraz wykonać 500 pobrań na godzinę. Ponadto każdego dnia można obsłużyć 10 tys. zamówień – w porównaniu z 3 tys. wcześniej. System AutoStore, opracowany we współpracy z dostawcą usług logistycznych, DB Schenker, poprawia jakość i terminowość dostaw oraz zwiększa elastyczność działania magazynu przy jednoczesnym obniżeniu ogólnych kosztów logistycznych.
Sercem AutoStore jest trójwymiarowa siatka współrzędnych, w której może być umiejscowionych do 560 tys. małych części, przechowywanych w indywidualnych pojemnikach, ułożonych w stos o dużej gęstości. Po powierzchni tej siatki porusza się teraz w magazynie 40 robotów, wybierając odpowiednie pojemniki i dowożąc części do ergonomicznie zorganizowanego stanowiska pakowania. W ten sposób unika się konieczności fizycznego podchodzenia ludzi do każdej z półek.
Dzięki AutoStore rutynowe zamówienia mogą teraz opuścić magazyn Satair w ciągu 24 godzin, a pilne zamówienia, dla samolotów uziemionych z powodu awarii, są gotowe do wysyłki w ciągu 4 godzin. Co nawjażniejsze procesy w zakładzie stały się bardziej niezawodne, a pewność dostaw jest gwarantowana nawet przy nieprzewidywalnych zmianach ilości zamawianych części.