Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

USAF wybrały dostawców usług kosmicznych

Astronautyka, Strategia i polityka, 09 sierpnia 2020

7 sierpnia 2020 Space and Missile Systems Center US Air Force zawarł dwa kontrakty na przygotowanie misji wynoszenia satelitów wojskowych w latach 2022-2028. Jest to zwieńczenie drugiego etapu programu National Security Space Launch (NSSL), w ramach którego o zlecenie USAF rywalizowali czterej oferenci.

Kontrakt o wartości 337 mln USD otrzymało United Launch Services LLC z siedzibą w Centennial w Kolorado. Nieco mniejsze zamówienie, warte ok. 316 mln USD trafiło do Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX) z Hawthorne w Kalifornii. W tej procedurze przetargowej bez kontraktów pozostał Northrop Grumman i Blue Origin.

Sekwencja wynoszenia ładunku za pomocą rakiety nośnej Vulcan z drugim stopniem Centaur. Silnik główny BE-4 ma być odzyskiwany, co według danych ULA ma zmniejszyć koszty napędu pierwszego stopnia aż o 90%. Silnik najpierw wytraci prędkość za pomocą stożkowej pneumatycznej osłony aerodynamicznej, a następnie zostanie otwarty spadochron szybujący. Tak opadający silnik ma zostać przechwycony przez śmigłowiec i tym samym silnik ma być w krótkim czasie gotowy do ponownego użycia / Ilustracja: ULA

Kontrakty USAF mają pokryć koszty przygotowania startów w bazach Cape Canaveral Space Force Station na Florydzie i Vandenberg Air Force Base w Kalifornii oraz pozwolić na realizację prac projektowych, przygotowania do produkcji, integracji rakiet nośnych z ładunkiem itp. Dodatkowo corocznie USAF planują finansować koszty konkretnych startów satelitów wojskowych w ramach oddzielnych zamówień.

ULA to wspólne przedsięwzięcie Boeinga i Lockheed Martina, oferujące wynoszenie ładunków wojskowych za pomocą rakiet Atlas i Delta, w których do tej pory są wykorzystywane rosyjskie silniki RD-180. W związku z pojawieniem się konkurencji ze strony SpaceX, ULA rozpoczęło prace rozwojowe nad nową rakietą nośną Vulcan Centaur, w której mają być wykorzystane amerykańskie silniki BE-4 oferowane przez Blue Origin (pomimo odrzucenia jej oferty w głównym przetargu, będzie więc ona miała swój udział, dostarczając silniki ULA).

Dodatkowo w celu zwiększenia konkurencyjności względem SpaceX, która już rutynowo odzyskuje pierwszy stopień rakiety nośnej Falcon 9, ULA planuje odzyskiwać silniki BE-4 pierwszego stopnia rakiety Vulcan Centaur. Ma to być realizowane w locie za pomocą śmigłowców Chinook, które będą przechwytywać silnik opadający na spadochronie. W taki sposób przechwytywano kasety ze zdjęciami z satelitów rozpoznawczych jeszcze do połowy lat 1980. w ramach programu Corona i wczesnych satelitów serii KeyHole (KH). Nie jest jednak pewne, czy to samo uda z cięższymi silnikami BE-4.

W 2019 USAF ogłosiły, że będą finansować wynoszenie satelitów przez dwa konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa. Niektórzy kongresmeni lobbowali za finansowaniem jeszcze jednego, ale wojsko się na to nie zgodziło.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.