Vzdušné síly Armády České republiky (VZ AČR, wojska lotnicze Republiki Czeskiej) zakończyły wczoraj, 2 września, eksploatację samolotów pasażerskich Jak-40. Ceremonia ich pożegnania odbyła się na terenie 24. bazy lotnictwa transportowego na lotnisku Praga-Kbely.
Ostatni lot samolotów obserwowali przedstawiciele czeskiego resortu obrony i inni ważni goście. Gen. bryg. Petr Lanči, zastępca dowódcy VZ AČR przypomniał 20 lat służby samolotów Jak-40 i podziękował wszystkim pilotom i personelowi naziemnemu.
Československé aerolinie nabyły 17 samolotów Jak-40 w l. 1974-1977, a kolejnych 8, w l. 1972-1979, wprowadził do swojej floty Letecký oddíl Ministerstva vnitra (oddział lotnictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zwany też eskadrą rządową), która zajmował się przewozem urzędników państwowych.
W 1981 zapadła decyzja o przeniesieniu pary samolotów Jak-40 z MSW do wojska. Wiązało się to również z przekwalifikowaniem personelu latającego i naziemnego ówczesnego 3. Pułku Lotnictwa Transportowego na lotnisku Praga-Kbely. Niemal natychmiast zaczęto używać samolotów do transportu wojskowych na terytorium Czechosłowacji i innych państw Układu Warszawskiego.
Po utworzeniu niepodległej Republiki Czeskiej w 1993 transport funkcjonariuszy państwowych nadal zapewniała eskadra MSW, przemianowana na Státní letecký útvar (Departament Lotnictwa Państwowego). Po wielu dyskusjach w 1998 rząd Czech zdecydował się pozyskać nowe Airbusy A319CJ. 31 grudnia 1998 został zlikwidowany Departament Lotnictwa Państwowego MSW, a zadania związane z transportem VIP-ów przejęła ówczesna 6. baza VZ AČR.