Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Czesi pożegnali Jaki-40

Lotnictwo wojskowe, 03 września 2020

Vzdušné síly Armády České republiky (VZ AČR, wojska lotnicze Republiki Czeskiej) zakończyły wczoraj, 2 września, eksploatację samolotów pasażerskich Jak-40. Ceremonia ich pożegnania odbyła się na terenie 24. bazy lotnictwa transportowego na lotnisku Praga-Kbely.

Wojska lotnicze Czech użytkowały 2 Jaki-40 / Zdjęcia: Jan Kouba, MO Czech

Ostatni lot samolotów obserwowali przedstawiciele czeskiego resortu obrony i inni ważni goście. Gen. bryg. Petr Lanči, zastępca dowódcy VZ AČR przypomniał 20 lat służby samolotów Jak-40 i podziękował wszystkim pilotom i personelowi naziemnemu.

Československé aerolinie nabyły 17 samolotów Jak-40 w l. 1974-1977, a kolejnych 8, w l. 1972-1979, wprowadził do swojej floty Letecký oddíl Ministerstva vnitra (oddział lotnictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zwany też eskadrą rządową), która zajmował się przewozem urzędników państwowych.

W 1981 zapadła decyzja o przeniesieniu pary samolotów Jak-40 z MSW do wojska. Wiązało się to również z przekwalifikowaniem personelu latającego i naziemnego ówczesnego 3. Pułku Lotnictwa Transportowego na lotnisku Praga-Kbely. Niemal natychmiast zaczęto używać samolotów do transportu wojskowych na terytorium Czechosłowacji i innych państw Układu Warszawskiego.

Po utworzeniu niepodległej Republiki Czeskiej w 1993 transport funkcjonariuszy państwowych nadal zapewniała eskadra MSW, przemianowana na Státní letecký útvar (Departament Lotnictwa Państwowego). Po wielu dyskusjach w 1998 rząd Czech zdecydował się pozyskać nowe Airbusy A319CJ. 31 grudnia 1998 został zlikwidowany Departament Lotnictwa Państwowego MSW, a zadania związane z transportem VIP-ów przejęła ówczesna 6. baza VZ AČR.




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.