Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Su-34 wracają do Woroneża

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 września 2020

Dziennik Izwiestia, powołując się na źródła w Ministerstwie Obrony FR poinformował, że w październiku 2020 do Woroneża zostanie przebazowany pułk bombowców taktycznych Su-34. Chodzi o 47. Samodzielny Mieszany Pułk Lotniczy (47. OSAP), który na czas przebudowy i modernizacji bazy Baltimor pod Woroneżem stacjonował na lotnisku Buturlinowka. Ma on działać na kierunku zachodnim i północno-zachodnim, a w razie potrzeby będzie mógł również wzmocnić rosyjski potencjał wojskowy na Krymie, Kaukazie i w basenie Morza Czarnego.

Były dowódca 4. Armii Lotniczej generał porucznik Walerij Gorbienko ocenia, że Su-34 nadaje się do każdego obszaru działań wojennych: ma bardzo dobry zasięg i możliwość tankowania w powietrzu. W pewnym sensie samolot jest kontynuacją Su-24, ale o skokowo zwiększonych możliwościach bojowych.

Powrót pułku do Woroneża pozwoli na wznowienie szkolenia załóg Su-34 należących do tej jednostki w pełnym zakresie, ponieważ lotnisko Buturlinowka, na którym samoloty tymczasowo stacjonowały, dysponuje pasem startowym o długości nie pozwalającej na starty maszyn z maksymalną dopuszczalną masą startową.

Poza 47. OSAP na lotnisko Baltimor wrócą dwie eskadry szkolne Akademii Sił Powietrznych im. J.A. Gagarina, co potwierdził już w grudniu 2019 jej komendant, generał Giennadij Zibrow. Lotnisko Baltimor było modernizowane od 2013. Koszt przebudowy wyniósł ponad 9 mld RUB. Częste zmiany projektu oraz wycofanie się z projektu w 2016 generalnego wykonawcy – spółki Specstroj RF – spowodowały opóźnienia w realizacji przedsięwzięcia. Na lotnisku zbudowano nowy pas startowy o długości 3.600 m ze zbrojonego betonu o zwiększonej wytrzymałości. Pas będzie mógł być używany nie tylko przez samoloty Su-34 o maksymalnej masie startowej, lecz również przez dużo cięższe maszyny. Zbudowane zostały również nowe stoiska postojowe dla samolotów, hangary i drogi kołowania. Natomiast na lata 2023-2024 planowane jest zakończenie budowy nowoczesnego osiedla, z którego będą korzystały rodziny personelu pułku oraz eskadr Akademii Sił Powietrznych.

Jak blisko zabudowań Woroneża usytuowana jest baza Baltimor można ocenić oglądając kadry z okresu sprzed modernizacji lotniska. Mariaż Baltimoru z Su-34 rozpoczął się 12 grudnia 2011, kiedy pierwszych 6 samolotów dla 47. pułku wylądowało w bazie. Był to początek operacji zastępowania Su-24M nowymi samolotami / Zdjęcia: MO Federacji Rosyjskiej

Lotnisko Baltimor znajduje się w Dzielnicy Radzieckiej (Советский Район) Woroneża, zaledwie 5 km od centrum miasta. Baza została wybudowana w latach 30. XX wieku pod nazwą Woroneż-B. Jej położenie budzi pewne obawy okolicznych mieszkańców i przedsiębiorców, którzy przez kilka lat zdążyli się odzwyczaić od hałasu silników odrzutowych.

W marcu bieżącego roku jeden z mieszkańców Woroneża złożył petycję o przeniesienie bazy lotniczej poza obręb miasta, argumentując to wszechobecnym hałasem startujących samolotów przekraczającym – według autora – wszelkie dopuszczalne normy, oraz tym, że ścieżka podejścia do lotniska od strony zachodniej przebiega nad terenami zabudowanymi, co stwarza potencjalne niebezpieczeństwo.

Władze wojskowe obiecały opracować zupełnie nowe procedury startów i podejścia do lądowania, które mają przyczynić się do zmniejszenia uciążliwości hałasu i zwiększenia bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.