Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koniec programu SLS?

Astronautyka, Strategia i polityka, 13 września 2020

W wywiadzie dla portalu Politico były administrator NASA (w latach 2009-2017) Charles Bolden stwierdził, że program rakiety nośnej SLS (Space Launch System) zostanie przerwany niezależnie od tego, czy w tegorocznych wyborach prezydenckich w USA wygra Donald Trump czy Joe Biden. To zaskakująca wypowiedź zagorzałego proponenta projektu SLS, którego wykonawcą jest Boeing. Zmiana stanowiska w sprawie rakiety nośnej SLS jest prawdopodobnie związana z olbrzymim kosztem jej pojedynczego startu, ocenianym na aż 2 mld USD.

Wizja startu rakiety nośnej SLS / Grafika: NASA

Do tej pory na projekt SLS wydano 20 mld USD, a rakieta nie wystartowała jeszcze ani razu. Jest to planowane dopiero na koniec 2021. Ciekawe jest także to, że rakieta SLS wykorzystuje sprawdzone w programie Space Shuttle silniki RS-25, które jednak w lotach SLS nie będą odzyskiwane. Wahadłowce kosmiczne były wielokrotnego użytku i takie były także ich silniki główne.

Słowom Boldena może zaprzeczać to, że 1 maja 2020 NASA zamówiła 18 dodatkowych silników RS-25 za 1,79 mld USD. Rzeczywisty koszt jednostkowy jest jednak szacowny na 146 mln USD. Oznacza to, że tylko cztery RS-25 napędzające SLS kosztują aż 580 mln USD.

Ewentualne przerwanie programu SLS może także zagrozić projektowi kapsuły załogowej Orion. Od wielu lat rozwijana jest ona przez Lockheed Martina. Także z drastycznym przekroczeniem planowanych kosztów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.