Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oszczędny Continental

Lotnictwo cywilne, 22 lipca 2009

Teledyne Continental Motors (TCM) przeprowadziła test zużycia paliwa swojego nowego silnika IOF240 FADEC, o mocy 125 KM, zamontowanego w Diamondzie DA20. Średnie spalanie to 19,5 l/h.

Dwuosobowy Diamond DA20 należy do jednych z najbardziej oszczędnych. Skonstruowany w europejskim przedsiębiorstwie, które specjalizowało się wcześnie w produkcji szybowców i motoszybowców, charakteryzuje się wysoką doskonałości aerodynamiczną. Dzięki temu, nawet z klasycznym silnikiem, podróż np. z Warszawy do Poznania (300 km) pochłonęła by mniej niż 25 l paliwa lotniczego i byłaby porównywalna z kosztami jazdy samochodem / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Próbę przeprowadzono na dystansie 1255 km, lecąc z Mobile Downtown Airport w Mobile, w stanie Alabama do Craig Municipal Airport w Jacksonville, na Florydzie i z powrotem. W pierwszej fazie próby, lecąc z wiatrem osiągnięto spalanie rzędu 15l/h. W drugą stronę pilot musiał się zmierzyć z przeciwnym wiatrem i unikać chmur burzowych.

Wynik 19 l/h lotu osiągnięto przy średniej prędkości 203 km/h, a więc niższej, niż prędkość przelotowa DA20, obliczana na 256 km/h. Przy takiej prędkości producent samolotu, Diamond Aircraft podaje średnie zużycie 21 l benzyny lotniczej LO100 na godzinę.

Próba nie miała więc większego znaczenia praktycznego. Silniki ze sterowaniem elektronicznym są bardziej wydajne, niż klasyczne, nie dają jednak skokowo mniejszego zużycia paliwa. Próba miała więc znaczenie przede wszystkim marketingowe.

Z drugiej jednak strony koszty paliwa stały się w ostatnim czasie w USA istotną składową użytkowania samolotów tłokowych. Z tego powodu tradycyjni producenci coraz bardziej obawiają się konkurencji europejskich turbodiesli i inwestują w nowoczesne technologie, przyczyniające się do zmniejszenia zużycia paliwa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.