Aviation & Missile Center (AvMC) podległe US Army Combat Capabilities Development Command (CCDC) poinformowało, że 22 września na lotnisku Felker Army w Fort Eustis w Wirginii odbył się pierwszy lot śmigłowca transportowego NCH-47D Chinook napędzanego silnikami General Electric T408.
Silnik GE T408 wytwarza moc 5593 kW (7600 KM), ok. 56% więcej niż używany obecnie do napędu Chinooka Honeywell T55-GA-714A. Trzy silniki T408-GE-400 stanowią zespół napędowy innego amerykańskiego śmigłowca transportowego CH-53K King Stallion (Próba tankowania CH-53K, 2020-04-10).
Ze względu na większe gabaryty i masę T408 w porównaniu z T55 konieczne było powiększenie gondoli silnikowych CH-47 i wzmocnienie pylonów, na których są mocowane oraz zabudowanie dodatkowych zastrzałów mocujących gondole do kadłuba. Wprowadzono również zmiany konstrukcyjne w układzie przeniesienia napędu i zainstalowano dodatkowe urządzenia do pomiaru momentu obrotowego.
Podczas lotu wykonano zawisy i manewry w zawisie w celu dokonania oceny wielu krytycznych parametrów. Kolejne próby w locie potrwają do końca tego roku i mają obejmować zarówno kolejne manewry w zawisie, jak i loty postępowe przy kilku różnych masach startowych. Przewiduje się też, że śmigłowiec zostanie zaprezentowany dowództwu lotnictwa US Army.
Misją AvMC CCDC jest prowadzenie innowacyjnych prac badawczych, rozwojowych i inżynierskich w celu zapewnienia nowych zdolności naszym lotnikom, a program T408 jest tego doskonałym przykładem. […] Nasz połączony zespół wykonał świetną robotę, od koncepcji inżynierskiej do prób w locie […] – powiedział płk Justin Highley, szef działu technologii lotniczych i integracji systemów AvMC CCDC (Kolejne MH-47G dla SOCOM, 2020-08-03).