Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rewolucyjny wagon z Myszkowa

Wojska lądowe, 26 września 2020

Jeszcze w 2020 ma zostać zbudowany w Zakładach Produkcji i Naprawy Towarowego Taboru Kolejowego w Myszkowie (na północny wschód od lotniska katowickiego w Pyrzowicach), należących do spółki Equobuild (marka REWAG), prototyp nowatorskiego wagonu kolejowego Equos. Wagon ma zrewolucjonizować m.in. szynowy transport ciężkich pojazdów wojskowych.

Na MSPO 2020 w Kielcach można się było zobaczyć na przykładzie makiety wagonu Equos WI 40 SI, jak ma działać nowy system wojskowego transportu szynowego. Odchylana od osi symetrii torów niskopodwoziowa platforma umożliwia szybki wjazd i wyjazd o własnych siłach ciężkiego sprzętu, także gąsienicowego, czyli czołgów podstawowych. Bez konieczności stosowania terminali transportowych i dodatkowego sprzętu pomocniczego / Zdjęcie: Wojciech Łuczak

Wizja niskopodwoziowego wagonu z obrotową platformą, która – wychylając się od osi symetrii torów w czasie załadunku i wyładunku – umożliwiłaby szybki wjazd i zjazd ciężkich pojazdów, także pancernych i gąsienicowych (np. czołgów) prosto z drogi, bez konieczności stosowania terminali przeładunkowych, czy dodatkowego sprzętu, jest efektem współpracy specjalistów z Katedry Mechaniki i Informatyki Stosowanej Wydziału Mechanicznego Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie i REWAG. Projekt zyskał wsparcie i finansowanie z funduszy NCBiR. Makietę budowanego w Myszkowie prototypu wagonu można było zobaczyć podczas MSPO 2020 w Kielcach.

Dla potrzeb szybkiego kolejowego transportu wozów bojowych Wojska Polskiego, z możliwością ich załadunku praktycznie w każdym miejscu, przewidziano jedną z sześciu wersji wagonu intermodalnego Equos oznaczonych symbolami WI. To Equos WI 40 SI – wychylana platforma niskopodwoziowa przeznaczona do transportu pojazdów specjalnych i ponadnormatywnych na szynach z prędkością powyżej 120 km/h. Inne warianty to wagony z dwoma i trzema wózkami jezdnymi, między którymi rozpięte są tak samo wychylane platformy do najazdu i transportu ciężkich pojazdów.

Z zapowiedzi i ujawnionych planów MON wynika, że Siły Zbrojne RP chcą uzyskać w najbliższym czasie zdolność szybkiego przerzutu ciężkich pojazdów bojowych, w tym czołgów podstawowych za pomocą nowego i nowoczesnego taboru kolejowego. O ewentualne plany nabycia wagonów Equos w najbliższych latach zapytaliśmy więc Inspektorat Uzbrojenia MON. Od jego rzecznika, mjr. Krzysztofa Płatka dowiedzieliśmy się, że IU nie przewiduje uruchomienia specjalnego postępowania na zakup specjalistycznych wagonów do przewozu ciężkiego sprzętu wojska. Wszystko wskazuje więc na to, że to nie resort obrony, ale któraś ze spółek PKP będzie pierwszym nabywcą nowatorskich wagonów z Myszkowa. Polska kolej będzie mogła je udostępniać w razie konieczności poszczególnym jednostkom Sił Zbrojnych, na przykład w związku z ćwiczeniami NATO.

Producent zakłada, że nabywcami nowatorskich wagonów będą głównie największe przedsiębiorstwa transportowe, prowadzące działalność w skali międzynarodowej. W związku z tym analizuje ruch i potrzeby transportowe na kolejowych szlakach azjatyckich (budowanych z udziałem ChRL). Perspektywiczny jest też kolejowy transport pomiędzy portami Basenu Morza Bałtyckiego a Morzem Śródziemnym i Czarnym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.