Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niemcy anulowały przetarg na STH

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 29 września 2020

Federalne Ministerstwo Obrony (BMVg) Niemiec poinformowało dziś o anulowaniu postępowania na zakup ciężkich śmigłowców transportowych (Schwerer Transporthubschrauber, STH). Jako powód podało ograniczenia budżetowe. Okazało się bowiem, że w ramach przyznanego budżetu niemożliwe jest spełnienie wszystkich wymagań programu. BMVg zamierza teraz przeanalizować sytuację, co oznacza jego kolejne opóźnienie.

Postępowanie dotyczące zakupu STH prowadzi Bundesamtes für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Eksploatacji Federalnych Sił Zbrojnych). Jego celem jest zakup śmigłowców, które zastąpią 70 obecnie używanych, już przestarzałych VFW-Sikorsky CH-53G Stallion. Niemcy chcą je zastąpić 40-60 nowymi maszynami.

Śmigłowce CH-53G/GS Bundeswehry mają średnio ponad 45 lat i wymagają znacznie więcej prac serwisowych niż w czasach młodości / Zdjęcie: Bundeswehr – Carsten König

W ubiegłym roku zapytania o oferty w niemieckim postępowaniu otrzymały dwa amerykańskie przedsiębiorstwa. Boeing zaproponował CH-47F Chinook, a Lockheed Martin (Sikorsky) CH-53K King Stallion. Wiążące oferty zostały złożone w połowie stycznia 2020. Według dostępnych informacji, ich wartości prawie dwukrotnie przekraczały planowany budżet – 5,6 mld Euro.

Wybór typu śmigłowca i podpisanie umowy planowano najpóźniej na 2021. Dostawy śmigłowców miały być zaś realizowane w latach 2023-2031. Teraz jest to już niemożliwe do osiągnięcia, choć program nadal jest uznawany za pilny. Ocenia się bowiem, że ostatni CH-53G/GS Bundeswehry będzie mógł latać najdłużej do 2030.

Potencjalni dostawcy twierdzą, że oprócz trudnych do spełnienia wymagań Bundeswehry, powodujących potrzebę zmian w konstrukcji i wyposażenia śmigłowców, czynnikiem generującym koszty jest wymóg zaangażowania niemieckiego przemysłu w program. Zgodnie z nim konserwacja, serwisowanie, a także adaptacja i dalszy rozwój śmigłowca (całego systemu, a w szczególności głównych podzespołów) powinny odbywać się w Niemczechniezależnie od producenta, jeśli ten nie byłby na to gotowy lub nie był w stanie zrobić tego sam. Berlin chce bowiem zabezpieczyć się przed problemami (także politycznymi, podobnymi do tych z Nord Stream II) ze współpracą ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.