Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Model indyjskiego bbsl Ghatak

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 października 2020

W filmie opublikowanym na YouTube indyjski Instytut Technologii Kanpur (IIT-Kanpur) ujawnił latający model projektowanego bojowego bsl Ghatak (w hindi – śmiercionośny) – SwiFT (Stealth Wing Flying Testbed). IIT zaprojektował go we współpracy z Aeronautical Development Establishment (ADE), w programie koordynowanym przez Defence Research and Development Organisation (DRDO). Model ma być demonstratorem technologii.

Latający model projektowanego bojowego bsl Ghatak – SwiFT na klatce z filmu opublikowanego przez IIT-Kanpur

Program budowy bbsl jest realizowany w Indiach od 2009, pierwotnie jako Autonomous Unmanned Research Aircraft (AURA), pod bezpośrednim nadzorem premiera. Budżet jego pierwszej fazy określono na równowartość ponad 8 mln USD. Do 2019 wydatki przekroczyły 450 mln USD. Kluczowym założeniem programu jest korzystanie prawie wyłącznie z rodzimych komponentów i technologii. Zakupy zagraniczne mają zostać ograniczone do absolutnego minimum.

SwiFT jest 8-krotnie mniejszy niż docelowy bezzałogowiec. Jego napęd stanowi rosyjski silnik turbowentylatorowy NPO Saturn 36MT. Obecnie napędza on m.in. indyjski pocisk manewrujący Nirbhay. Loty testowe SwiFT zaplanowano na 2021.

Ghatak ma być bojowym bezzałogowcem przeznaczonym do zwalczania celów naziemnych za pomocą precyzyjnej broni i wykonywania misji ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Jest projektowany z zastosowaniem technik stealth. Oblot jego prototypu ma nastąpić nie wcześniej niż w 2024.

Indyjski bbsl ma być napędzany silnikiem Kaveri, zaprojektowanym dla LCA Tejas, w wersji bez dopalacza, o ciągu 52 kN. Na jego rozwój przeznaczono równowartość ponad 500 mln USD. Silnik nie osiągnął jednak na razie planowanego ciągu i trwałości. W rozwiązaniu problemów z jego rozwojem pomagają francuskie Dassault Aviation i Safran. Według indyjskich mediów, pomoc w programie Ghatak oferują natomiast amerykańskie Lockheed Martin i Boeing, brytyjska BAE Systems i rosyjska Korporacja MiG.

Dane bbsl Ghatak są tajemnicą. Źródła nieoficjalne podają, że jego prędkość maksymalna ma wynosić Ma1,2. Maksymalna masa startowa to 15 000 kg, z czego 2 000 kg ma stanowić uzbrojenie. Pułap jest szacowany na 10 km, a zasięg na zaledwie 300 km. Wyposażenie rozpoznawcze samolotu mają stanowić czujniki EO/IR (elektrooptyczny / podczerwony) oraz radar AESA (Active Electronically Scanned Array). Planowany jest też rozbudowany system walki radioelektronicznej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.