Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Model indyjskiego bbsl Ghatak

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 października 2020

W filmie opublikowanym na YouTube indyjski Instytut Technologii Kanpur (IIT-Kanpur) ujawnił latający model projektowanego bojowego bsl Ghatak (w hindi – śmiercionośny) – SwiFT (Stealth Wing Flying Testbed). IIT zaprojektował go we współpracy z Aeronautical Development Establishment (ADE), w programie koordynowanym przez Defence Research and Development Organisation (DRDO). Model ma być demonstratorem technologii.

Latający model projektowanego bojowego bsl Ghatak – SwiFT na klatce z filmu opublikowanego przez IIT-Kanpur

Program budowy bbsl jest realizowany w Indiach od 2009, pierwotnie jako Autonomous Unmanned Research Aircraft (AURA), pod bezpośrednim nadzorem premiera. Budżet jego pierwszej fazy określono na równowartość ponad 8 mln USD. Do 2019 wydatki przekroczyły 450 mln USD. Kluczowym założeniem programu jest korzystanie prawie wyłącznie z rodzimych komponentów i technologii. Zakupy zagraniczne mają zostać ograniczone do absolutnego minimum.

SwiFT jest 8-krotnie mniejszy niż docelowy bezzałogowiec. Jego napęd stanowi rosyjski silnik turbowentylatorowy NPO Saturn 36MT. Obecnie napędza on m.in. indyjski pocisk manewrujący Nirbhay. Loty testowe SwiFT zaplanowano na 2021.

Ghatak ma być bojowym bezzałogowcem przeznaczonym do zwalczania celów naziemnych za pomocą precyzyjnej broni i wykonywania misji ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Jest projektowany z zastosowaniem technik stealth. Oblot jego prototypu ma nastąpić nie wcześniej niż w 2024.

Indyjski bbsl ma być napędzany silnikiem Kaveri, zaprojektowanym dla LCA Tejas, w wersji bez dopalacza, o ciągu 52 kN. Na jego rozwój przeznaczono równowartość ponad 500 mln USD. Silnik nie osiągnął jednak na razie planowanego ciągu i trwałości. W rozwiązaniu problemów z jego rozwojem pomagają francuskie Dassault Aviation i Safran. Według indyjskich mediów, pomoc w programie Ghatak oferują natomiast amerykańskie Lockheed Martin i Boeing, brytyjska BAE Systems i rosyjska Korporacja MiG.

Dane bbsl Ghatak są tajemnicą. Źródła nieoficjalne podają, że jego prędkość maksymalna ma wynosić Ma1,2. Maksymalna masa startowa to 15 000 kg, z czego 2 000 kg ma stanowić uzbrojenie. Pułap jest szacowany na 10 km, a zasięg na zaledwie 300 km. Wyposażenie rozpoznawcze samolotu mają stanowić czujniki EO/IR (elektrooptyczny / podczerwony) oraz radar AESA (Active Electronically Scanned Array). Planowany jest też rozbudowany system walki radioelektronicznej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.