Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Gospodarcze aspekty programu Tempest

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 17 października 2020

Kierowany przez BAE Systems Team Tempest przedstawił niektóre aspekty gospodarcze programu budowy europejskiego myśliwca nowej generacji. Analizę wykonało przedsiębiorstwo konsultingowe PwC. Według niej w latach 2026-2050 ma on wspierać średnio 20000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii. Przez 30 lat ma dać brytyjskiej gospodarce przychody na poziomie 25,3 mld GBP (ponad 125 mld PLN). Pozwoli też na zachowanie dotychczasowych i zdobycie nowych kompetencji w wojskowym sektorze lotniczym.

Podstawowe cele Team Tempest przedstawione przez jego głównych uczestników

W skład Team Tempest, poza brytyjskim BAE Systems wchodzi włoski Leonardo, szwedzki Saab, europejskie konsorcjum rakietowe MBDA, brytyjski producent silników Rolls-Royce i brytyjskie Royal Air Force (RAF), a także setki mniejszych przedsiębiorstw dysponujących nowoczesnymi technologiami przydatnymi w programie budowy nowego myśliwca. Program Tempest został rozpoczęty w 2018 w celu opracowania lotniczego systemu systemów szóstej generacji, z myśliwcem stealth jako centralnym elementem. Podobny program realizowany jest w ramach francusko-niemieckiego programu Future Combat Air System (FCAS), któremu przewodzi europejskie konsorcjum lotnicze Airbus. FCAS znajduje się obecnie w początkowej, 18-miesięcznej fazie redukcji ryzyka. Plan przewiduje, że loty demonstracyjne nowego samolotu rozpoczną się już w 2026.

Według BAE Systems, obecnie w Team Tempest zatrudnionych jest w całej brytyjskiej bazie przemysłowej i Ministerstwie Obrony 1800 osób. Ich liczba ma wzrosnąć do 2500 w przyszłym roku. Wielka Brytania przeznaczyła już na program 2 mld GBP. Celem jest rozpoczęcie produkcji pierwszych komponentów systemu do 2025. Pełny system bojowy ma osiągnąć początkową zdolność operacyjną do 2035.

Wielka Brytania jest obecnie, wraz z Niemcami, Hiszpanią i Włochami, zaangażowana w program Eurofighter Typhoon, który zaczyna się kończyć. Samo BAE Systems jest brytyjskim partnerem poziomu 1 w programie F-35, którym kieruje Lockheed Martin. Brytyjczycy uznają jednak, że ten program nie wsparł należycie rodzimej gospodarki i nie przyniósł rozwoju wiedzy przemysłowej w zakresie zaawansowanych samolotów bojowych. Tempest ma zmienić tę sytuację i dać impuls do rozwoju brytyjskiego przemysłu lotniczo-zbrojeniowego oraz pozyskania nowoczesnych technologii.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.