Brytyjski start-up Stratospheric Platforms z Cambridge we współpracy z niemiecką Deutsche Telekom opracowuje bsl z napędem wodorowym (poprzez ogniwa paliwowe) – HAPS (high-altitude pseudo-satellites), który ma wspierać sieć komórkową 5G. Urządzenia zamontowane na bezzałogowcu mają zapewniać pokrycie powierzchni o średnicy do 140 km, gdy ten będzie leciał na wysokości ponad 18 km.
Bsl projektowany przez Stratospheric Platforms ma rozpiętość ok. 60 m. Ma ważyć 3,5 t przy udźwigu równym 140 kg. Długotrwałość jego lotu ma sięgać 9 dób. Samolot jest zbudowany w układzie dwusilnikowego górnopłata z usterzeniem w układzie V. Oblot prototypu jest planowany na 2022.
Wcześniej Stratospheric Platforms prowadziła testy urządzeń do łączności komórkowej standardu 4G (remotely-piloted aerial system, RPAS). Zamontowano je na samolocie Grob G520. W czasie testów osiągnął on wysokość 13,7 km.
Udziałowcem i partnerem Stratospheric Platforms jest niemiecki Deutsche Telekom. To on w dużej mierze finansuje testy. Badania w locie samolotu Grob G520 z urządzeniami zmodernizowanymi do standardu 5G prowadzono nad Bawarią. Oprócz Deutsche Telekom, Stratospheric Platforms współpracuje z innymi znanymi partnerami, takimi jak Northrop Grumman, Scaled Composites, QinetiQ, Bombardier Belfast, Thales, NATS, TWI i Cranfield Aerospace Solutions.