Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wodorowy bsl dla sieci 5G

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 27 października 2020

Brytyjski start-up Stratospheric Platforms z Cambridge we współpracy z niemiecką Deutsche Telekom opracowuje bsl z napędem wodorowym (poprzez ogniwa paliwowe) – HAPS (high-altitude pseudo-satellites), który ma wspierać sieć komórkową 5G. Urządzenia zamontowane na bezzałogowcu mają zapewniać pokrycie powierzchni o średnicy do 140 km, gdy ten będzie leciał na wysokości ponad 18 km.

Wizja bsl z napędem wodorowym projektowanego przez Stratospheric Platforms / Ilustracja: Stratospheric Platforms

Bsl projektowany przez Stratospheric Platforms ma rozpiętość ok. 60 m. Ma ważyć 3,5 t przy udźwigu równym 140 kg. Długotrwałość jego lotu ma sięgać 9 dób. Samolot jest zbudowany w układzie dwusilnikowego górnopłata z usterzeniem w układzie V. Oblot prototypu jest planowany na 2022.

Wcześniej Stratospheric Platforms prowadziła testy urządzeń do łączności komórkowej standardu 4G (remotely-piloted aerial system, RPAS). Zamontowano je na samolocie Grob G520. W czasie testów osiągnął on wysokość 13,7 km.

Udziałowcem i partnerem Stratospheric Platforms jest niemiecki Deutsche Telekom. To on w dużej mierze finansuje testy. Badania w locie samolotu Grob G520 z urządzeniami zmodernizowanymi do standardu 5G prowadzono nad Bawarią. Oprócz Deutsche Telekom, Stratospheric Platforms współpracuje z innymi znanymi partnerami, takimi jak Northrop Grumman, Scaled Composites, QinetiQ, Bombardier Belfast, Thales, NATS, TWI i Cranfield Aerospace Solutions.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.