Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Opóźnienie startu SpaceX Crew-1

Astronautyka, 29 października 2020

28 października 2020 we wspólnym oświadczeniu NASA i SpaceX ogłosiły, że termin startu misji Crew-1 na Międzynarodową Stację Kosmiczną (MSK) został przełożony na 14 listopada 2020. Pierwotny termin był przewidziany na 31 października, ale 2 października na 2 sekundy przed opuszczeniem wyrzutni został przerwany start rakiety Falcon 9 w ramach misji wyniesienia satelity GPS III dla US Air Force.

Załoga misji Crew-1 na MSK (od lewej): astronauci NASA Shannon Walker, Victor Glover i Mike Hopkins oraz Soichi Noguchi reprezentujący Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) / Zdjęcie: NASA

Okazało się, że dwa z 9 silników Merlin włączyły się zbyt wcześnie, co spowodowało automatyczne przerwanie startu. Wadliwe silniki zostały wymontowane i przesłane do ich wytwórni w McGregor w Teksasie. W trakcie przeglądu okazało się, że na duraluminiowych zaworach generatora gazu napędzającego mechanikę silnika pozostały powierzchnie pokryte lakierem o wielkości paznokcia. W trakcie procesu anodowania powierzchni zaworów ich część została zabezpieczona specjalnym lakierem, aby nie była anodowana. Jednak później lakier nie został w całości usunięty i spowodował niesprawność w działaniu zaworów.

SpaceX twierdzi, że wcześniej nie wykryto problemów z anodowaniem i w związku z tym nakazała przegląd wszystkich nowych silników Merlin. Okazało się, że w dwóch silnikach rakiety mającej wynieść astronautów na orbitę wokółziemską także zaobserwowano problem związany z brakiem usunięcia lakieru po anodowaniu. Silniki te zostały zamienione na nowe.

W oparciu o powyższe i w uzgodnieniu z NASA SpaceX planuje 4 listopada zrealizować opóźnioną misję GPS III dla USAF, a 10 listopada misję Sentinel-6 dla NASA. Dopiero pozytywny wynik tych obu startów ma pozwolić na lot astronautów 14 listopada na MSK.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.