Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KUH ujawniony

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 sierpnia 2009

W zakładach Korea Aerospace Industries (KAI), w Sacheon, odbyła się prezentacja pierwszego, rodzimego śmigłowca Surion, stworzonego - razem z Eurocopterem - w programie Korean Utility Helicopter (KUH).

Pierwszy Surion, w czasie prezentacji w Sucheon. Śmigłowiec nie jest jednak jeszcze w pełni wyposażony. Jego oblot planowany jest na pierwsze miesiące przyszłego roku. Zewnętrznie przypomina nieco Eurocoptera AS332 Super Puma. Ma także zbliżoną do niego masę i planowane osiągi / Zdjęcie: Eurocopter

Siły zbrojne Korei Południowej wykorzystują ok. 700 śmigłowców. Ponad połowa z nich - głównie UH-1H i MD500 - jest przestarzała i ma za sobą nawet 30 lat służby.

W marcu 2004 władze w Seulu zapoczątkowały program koreańskiego śmigłowca wielozadaniowego, który miałby zastąpić wspomniane już maszyny oraz, dodatkowo, uderzeniowe AH-1 Cobra (choć pierwsze prace w tym kierunku podjęto już w latach 1990.). Już po roku okazało się jednak, że ambitny program produkcji 425 śmigłowców różnych modeli jest zbyt drogi i obarczony za dużym elementem ryzyka…

Z tego powodu pod koniec 2005 rozpoczęto formalnie Korean Helicopter Program, który później przekształcił się w KUH. Jego celem było opracowanie i wyprodukowanie 245 seryjnych śmigłowców transportowych o maksymalnej masie startowej do 8 t, mogących przewieźć 11 żołnierzy z pełnym wyposażeniem.

Głównym dostawcą miał być KAI, współpracujący z uznanym producentem zagranicznym. W przetargu, zakończonym w grudniu 2005, rząd wybrał ofertę Eurocoptera, przedkładając ją nad propozycje Bella i AgustyWestlanda. Jednocześnie złożył zamówienie na dostarczenie do 2011 pięciu prototypów. Wartość umowy to równowartość 1,3 mld USD, z czego 30% trafi do Eurocoptera.

W 2011 ma zostać również podpisana umowa o szacowanej wartości ok. 4 mld USD, dotycząca dostaw 245 egz. seryjnych. 20% tej kwoty przypadnie europejskiemu poddostawcy, który zaopatrzy KAI m.in. w układy przeniesienia napędu. Śmigłowiec będzie również wyposażony w silniki GE T700/701K, które mają być produkowane przez Samsunga, we współpracy z General Electric (przedsiębiorstwo to dostarcza silniki dla szkolno-bojowego T-50). Koreańczycy wybrali również dostawców m.in. nahełmowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych (Elbit) oraz systemów samoobrony (EADS).

Produkcja seryjna powinna rozpocząć się w połowie 2012. Eurocopter i KAI oceniają, że możliwe jest zdobycie zamówień eksportowych na ok. 300 dodatkowych śmigłowców.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.