Po 22 latach przerwy Departament Lotniczy belgradzkiej Akademii Wojskowej (Vojna Akademija) zmienił program nauczania, umożliwiając 141. grupie studentów przygotowywanych do zawodu pilota wojskowego kształcenie w specjalizacji – pilotaż śmigłowców transportowych i bojowych Mi-17 (według serbskiej nomeklatury HT-49). W ten sposób przygotowywane mają być kadry wyspecjalizowanych załóg rosyjskich wiropłatów dla serbskich Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej ((Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana - RV i PVO). Oficjalnie poinformowało o tym publicznie belgradzkie ministerstwo obrony. Ministerstwo, komentując kolejną wizytę szefa resortu – Aleksandara Vulina w bazie lotniczej Batajnica na przedmieściach Belgradu – poinformowało, że absolwenci profilu śmigłowcowego Akademii Wojskowej od razu, jako wyspecjalizowani w pilotażu Mi-17 lotnicy, zasilą kadry jednostek liniowych, co umożliwi likwidację kosztownego i czasochłonnego dotychczasowego przeszkalania świeżo promowanych oficerów na ten właśnie typ śmigłowców.
RV i PVO Serbii dysponuje obecnie 5 Mi-17V-5. W 2016 dostarczono Belgradowi egzemplarze 12491 i 2492, zaś w 2019 – 12493, 12494 i 12495. Prócz tego w dyspozycji znajduje się wyprodukowany w 1981 Mi-8T (HT-40, 12367). Wiropłaty służą w 890. Mieszanej Eskadrze Śmigłowcowej Pegazi (890. Mešovita Helikopterska Eskadrila Pegazi, 890. mhe) w Batajnicy.
Przy okazji swojej wizyty w Batajnicy minister Vulin oznajmił, iż rozpoczęła się ostatnia faza modernizacji serbskich myśliwców MiG-29 do standardu, który określił jako 4+. Nie są znane jej detale. Wiadomo jednak, że samoloty będą miały odmłodzone radiolokatory, a także nową awionikę i systemy nawigacyjne. Umożliwi to wykorzystanie pocisków kierowanych średniego zasięgu Wympieł R-77 do zwalczania celów powietrznych, a także całej gamy lotniczej broni rosyjskiej do atakowania celów naziemnych. Oczekuje się także wyposażenia serbskich MiG-29 w nowe rosyjskie systemu WRE.
Obserwatorzy serbskiej sceny lotniczej podkreślają, że modernizacja przebiega na miejscu – w Serbii, dokąd dociera z Rosji na pokładach samolotów transportowych sprzęt i specjaliści. Wykorzystywane są przy tym transportowce Ił-76 (rejsy z Moskwy i Anapy do Batajnicy). W październiku 2020 w Batajnicy wylądował An-12 należący do RSK MiG, dostarczając w skrzyniach urządzenia, którymi zajęli się technicy w kombinezonach firmowych rosyjskiej korporacji.
Serbia dysponuje obecnie flotą 10 MiG-29 (w tym 3 dwumiejscowych). W 2021 Belgrad będzie miał ich w dyspozycji 14, kiedy pojawią się 4 myśliwce podarowane Serbii przez Białoruś. Przechodzą one obecnie przeglądy i modernizację przeprowadzane w Baranowiczach, w 558. Lotniczych Zakładach Remontowych.
Na podstawie informacji Igora Bożinowskiego