Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Serbia wznawia szkolenie pilotów Mi-17

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 31 października 2020

Po 22 latach przerwy Departament Lotniczy belgradzkiej Akademii Wojskowej (Vojna Akademija) zmienił program nauczania, umożliwiając 141. grupie studentów przygotowywanych do zawodu pilota wojskowego kształcenie w specjalizacji – pilotaż śmigłowców transportowych i bojowych Mi-17 (według serbskiej nomeklatury HT-49). W ten sposób przygotowywane mają być kadry wyspecjalizowanych załóg rosyjskich wiropłatów dla serbskich Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej ((Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana - RV i PVO). Oficjalnie poinformowało o tym publicznie belgradzkie ministerstwo obrony. Ministerstwo, komentując kolejną wizytę szefa resortu – Aleksandara Vulina w bazie lotniczej Batajnica na przedmieściach Belgradu – poinformowało, że absolwenci profilu śmigłowcowego Akademii Wojskowej od razu, jako wyspecjalizowani w pilotażu Mi-17 lotnicy, zasilą kadry jednostek liniowych, co umożliwi likwidację kosztownego i czasochłonnego dotychczasowego przeszkalania świeżo promowanych oficerów na ten właśnie typ śmigłowców.

Podczas wizyty w bazie Batajnica pod Belgradem ministrowi obrony Serbii przedstawiono pierwszą grupę młodych lotników, którzy szkoleni będą w Akademii Wojskowej specjalnie w pilotażu Mi-17 / Zdjęcie: MO Republiki Serbii

RV i PVO Serbii dysponuje obecnie 5 Mi-17V-5. W 2016 dostarczono Belgradowi egzemplarze 12491 i 2492, zaś w 2019 – 12493, 12494 i 12495. Prócz tego w dyspozycji znajduje się wyprodukowany w 1981 Mi-8T (HT-40, 12367). Wiropłaty służą w 890. Mieszanej Eskadrze Śmigłowcowej Pegazi (890. Mešovita Helikopterska Eskadrila Pegazi, 890. mhe) w Batajnicy.

Przy okazji swojej wizyty w Batajnicy minister Vulin oznajmił, iż rozpoczęła się ostatnia faza modernizacji serbskich myśliwców MiG-29 do standardu, który określił jako 4+. Nie są znane jej detale. Wiadomo jednak, że samoloty będą miały odmłodzone radiolokatory, a także nową awionikę i systemy nawigacyjne. Umożliwi to wykorzystanie pocisków kierowanych średniego zasięgu Wympieł R-77 do zwalczania celów powietrznych, a także całej gamy lotniczej broni rosyjskiej do atakowania celów naziemnych. Oczekuje się także wyposażenia serbskich MiG-29 w nowe rosyjskie systemu WRE.

W hangarach bazy Batajnica ministrowi Vulinowi zaprezentowano detale procesu modernizacji floty serbskich MiG-29, która przebiega na miejscu z udziałem specjalistów RSK MiG / Zdjęcie: MO Republiki Serbii

Obserwatorzy serbskiej sceny lotniczej podkreślają, że modernizacja przebiega na miejscu – w Serbii, dokąd dociera z Rosji na pokładach samolotów transportowych sprzęt i specjaliści. Wykorzystywane są przy tym transportowce Ił-76 (rejsy z Moskwy i Anapy do Batajnicy). W październiku 2020 w Batajnicy wylądował An-12 należący do RSK MiG, dostarczając w skrzyniach urządzenia, którymi zajęli się technicy w kombinezonach firmowych rosyjskiej korporacji.

Serbia dysponuje obecnie flotą 10 MiG-29 (w tym 3 dwumiejscowych). W 2021 Belgrad będzie miał ich w dyspozycji 14, kiedy pojawią się 4 myśliwce podarowane Serbii przez Białoruś. Przechodzą one obecnie przeglądy i modernizację przeprowadzane w Baranowiczach, w 558. Lotniczych Zakładach Remontowych.

Na podstawie informacji Igora Bożinowskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.