Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Altius-900 – bsl dla bsl

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 04 listopada 2020

Amerykańska spółka Area-I ze stanu Georgia – start-up pracujący dla wojska od 2009, rozpoczyna próby swojego największego latającego bezzałogowca – Altiusa-900, który będzie przenoszony przez większe bsl lub samoloty na standardowych pylonach podskrzydłowych przeznaczonych dla bomb o masie do 454 kg.

Przygotowywany właśnie do prób większy Altius-900…

Altius-900, wyposażony w urządzenia termowizyjne i optoelektroniczne ma się stać wyposażeniem bbsl MQ-9 Reapear, ale także samolotów wsparcia – takich jak AC-130J Ghostrider, czy przyszłych śmigłowców rozpoznawczych i bojowych. Pomysł sprowadza się do tego, aby bojowe bezzałogowce, czy załogowe statki powietrzne mogły prowadzić rozpoznanie swoich celów bez konieczności narażania się na ogień w strefie obrony potencjalnego przeciwnika. Amerykanie nie kryją, że specjalnie zależy im na wykrywaniu i neutralizacji w ten sposób stanowisk rosyjskich systemów OP 96K6 Pancir S-1.  

Testy Altiusa-900 mają być próbami jednej z wielu futurystycznych koncepcji prowadzenia walki w przestrzeni lądowo-powietrznej za pomocą modyfikowanych i dozbrajanych obecnych platform bojowych sił zbrojnych USA. Altius-900 może, korzystając z hybrydowego napędu w układzie dieslowsko-elektrycznym, prowadzić rozpoznanie przez 15 godzin na dystansie 1000 km. Ma masę 36,3 kg. Będzie startował z pojemnika startowego, wyposażony jest więc w rozkładane skrzydła o rozpiętości 6,1 m.

Amerykanie podają, że doszło już do pierwszych prób startów z powietrza rozpoznawczych bsl Sparrowhawk spod skrzydła bsl MQ-9A Reaper, prowadzonych przez spółkę General Atomics. Były one jednak nieudane.

…i testowany w zrzutach z powietrza mniejszy Altius-600 / Zdjęcia: Area-I

Mniejszy bsl spółki Area-I – Altius-600, napędzany tylko energia elektryczną,  ma już za sobą ponad 40 próbnych zrzutów z pylonów podwieszania uzbrojenia śmigłowców UH-60 Black Hawk i bsl General Atomics Aeronautical MQ-1C Gray Eagle (z pułapu 100 stóp) w okresie ostatnich 6 miesięcy. Podczas testów – jak podaje US Army – stracono tylko 2 bezzałogowce.  Ponieważ Altius-600 ma mocną konstrukcję, dostosowaną do startów z powietrza w ekstremalnych warunkach, ma zostać wypróbowany przez National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) w misjach rozpoznawczych do wnętrza burz i huraganów. Altius-600 ma wówczas startować spod samolotu Lockheed WP-3D Orion.

Przewidywana jest także wersja morska bsl Altius-500 i w przyszłości Altius-900 dla samolotów patrolowych US Navy P-8A Poseidon. Bezzałogowce wypuszczane mają być w tym przypadku z zasobników zrzutowych dla boi hydroakustycznych (A-size Sonobuoy Launch Canisters). Mają przenosić czujniki anomalii magnetycznych – patrolując rozległe akweny w poszukiwaniu wrogich okrętów podwodnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.