Amerykańska spółka Area-I ze stanu Georgia – start-up pracujący dla wojska od 2009, rozpoczyna próby swojego największego latającego bezzałogowca – Altiusa-900, który będzie przenoszony przez większe bsl lub samoloty na standardowych pylonach podskrzydłowych przeznaczonych dla bomb o masie do 454 kg.
Altius-900, wyposażony w urządzenia termowizyjne i optoelektroniczne ma się stać wyposażeniem bbsl MQ-9 Reapear, ale także samolotów wsparcia – takich jak AC-130J Ghostrider, czy przyszłych śmigłowców rozpoznawczych i bojowych. Pomysł sprowadza się do tego, aby bojowe bezzałogowce, czy załogowe statki powietrzne mogły prowadzić rozpoznanie swoich celów bez konieczności narażania się na ogień w strefie obrony potencjalnego przeciwnika. Amerykanie nie kryją, że specjalnie zależy im na wykrywaniu i neutralizacji w ten sposób stanowisk rosyjskich systemów OP 96K6 Pancir S-1.
Testy Altiusa-900 mają być próbami jednej z wielu futurystycznych koncepcji prowadzenia walki w przestrzeni lądowo-powietrznej za pomocą modyfikowanych i dozbrajanych obecnych platform bojowych sił zbrojnych USA. Altius-900 może, korzystając z hybrydowego napędu w układzie dieslowsko-elektrycznym, prowadzić rozpoznanie przez 15 godzin na dystansie 1000 km. Ma masę 36,3 kg. Będzie startował z pojemnika startowego, wyposażony jest więc w rozkładane skrzydła o rozpiętości 6,1 m.
Amerykanie podają, że doszło już do pierwszych prób startów z powietrza rozpoznawczych bsl Sparrowhawk spod skrzydła bsl MQ-9A Reaper, prowadzonych przez spółkę General Atomics. Były one jednak nieudane.
Mniejszy bsl spółki Area-I – Altius-600, napędzany tylko energia elektryczną, ma już za sobą ponad 40 próbnych zrzutów z pylonów podwieszania uzbrojenia śmigłowców UH-60 Black Hawk i bsl General Atomics Aeronautical MQ-1C Gray Eagle (z pułapu 100 stóp) w okresie ostatnich 6 miesięcy. Podczas testów – jak podaje US Army – stracono tylko 2 bezzałogowce. Ponieważ Altius-600 ma mocną konstrukcję, dostosowaną do startów z powietrza w ekstremalnych warunkach, ma zostać wypróbowany przez National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) w misjach rozpoznawczych do wnętrza burz i huraganów. Altius-600 ma wówczas startować spod samolotu Lockheed WP-3D Orion.
Przewidywana jest także wersja morska bsl Altius-500 i w przyszłości Altius-900 dla samolotów patrolowych US Navy P-8A Poseidon. Bezzałogowce wypuszczane mają być w tym przypadku z zasobników zrzutowych dla boi hydroakustycznych (A-size Sonobuoy Launch Canisters). Mają przenosić czujniki anomalii magnetycznych – patrolując rozległe akweny w poszukiwaniu wrogich okrętów podwodnych.