Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy C-5M dostarczony

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 05 sierpnia 2009

Lockheed Martin dostarczył wczoraj US Air Force pierwszego, zmodernizowanego C-5 Galaxy. Wraz z dwoma innym egz., rozpocznie on cykl prób, prowadzonych przez wojsko.

C-5M miał swoją publiczną prezentację, w czasie zakończonych niedawno targów lotniczych Oshkosh AirVenture 2009. Zaraz potem został przekazany USAF / Zdjęcie: Lockheed Martin

C-5 Galaxy to największe, amerykańskie samoloty transportowe o długości 75 m i ładowności 122,5 t (dla porównania C-17 Globemaster III - 77,5 t, An-124 Rusłan - 150 t).

Jednak maszyny, z których pierwsze weszły do służby 40 lat temu, przysparzają ogromnych problemów. Są nad wyraz usterkowe, a przestarzałe silniki, paliwożerne. Dlatego podstawowym samolotem transportu strategicznego są obecnie C-17.

Mimo tego w służbie ciągle pozostaje 108 samolotów (USAF, rezerwy wojsk lotniczych i lotnictwa Gwardii Narodowej), w tym 99 aktywnych. Co więcej, ocenia się, że ich płatowce zostały zużyte jedynie w niecałych 30%, co powoduje, że Galaxy mogą pozostać w służbie do 2040, a więc przedstawiają ciągle ogromny potencjał.

Już w 1998 rozpoczął się proces modernizacji awioniki w części C-5. Do tej pory przebudowano 46 maszyn. Kilka lat później rozpoczęto prace nad wymianą silników (na General Electric CF6-80C2), pylonów silnikowych i generatorów pokładowych. Zmiana zapewnia zwiększenie ciągu o 22%, przez co zwiększa się udźwig i prędkość wznoszenia. Mniejsze jednostkowe zużycie paliwa powoduje zwiększenie zasięgu i skokowe ograniczenie kosztów eksploatacyjnych. Ocenia się, że przy modernizacji wszystkich Galaxy, oszczędności w ciągu najbliższych 40 lat mogłyby wynieść 20 mld USD.

Wymiana awioniki i układu napędowego poprawi zdecydowanie niezawodność samolotów. Szacuje się, że podwyższy to sprawność zmodernizowanych maszyn do 75%.

Przebudowane transportowce otrzymały już oznaczenie C-5M i nazwę Super Galaxy. Pierwszy prototyp ukończono w maju 2006, a oblot odbył się w czerwcu tego roku. Od tego czasu trwały intensywne testy trzech zmodernizowanych samolotów. Wczoraj Lockheed Martin przekazał oficjalnie pierwszego C-5M US Air Force.

Amerykańskie wojska lotnicze nie mogą jednak zdecydować się na pełną przebudowę wszystkich transportowców. Obejmie ona jedynie samoloty modeli B i C, dostarczonych w latach 1985-1989 (52 egz.). Samoloty wersji A, które mają za sobą nie mniej niż 36 lat służby, otrzymają jedynie nowoczesną awionikę.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.