Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja bbsl Sokił-300

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, 07 listopada 2020

Ukraińskie DzierżKKB Łucz zaprezentowało wczoraj, 6 listopada 2020, w ŻMZ Wizar w podkijowskim Wiszniewie, bbsl Sokił-300. Prezentacji towarzyszyła konferencja prasowa generalnego konstruktora przedsiębiorstwa, Oleha Korostieliewa. Ujawnił on, że rozpoznawczo-uderzeniowy Sokił-300 może przenosić do 300 kg ładunku użytecznego, w tym kierowane pociski rakietowe RK-2P o zasięgu 10 kg.

Ukraiński bbsl Sokił-300, a właściwie jego makieta, zaprezentowana w ŻMZ Wizar w podkijowskim Wiszniewie przez DzierżKKB Łucz / Zdjęcie: Defense Express

Maksymalna masa startowa Sokiła-300 wynosi – zależnie od wyposażenia i napędu – 1130-1225 kg. Rozpiętość skrzydeł ukraińskiego bbsl to 14 m, a jego długość 8,57 m. Do napędu przewidziano trzy warianty silników – turbinowe MS-500W i AI-450T2 lub czterocylindrowy tłokowy Rotax 914. Prędkość przelotowa z tym ostatnim wynosi 150 km/h, a z MS-500W sięga 335 km/h. Prędkość maksymalna z MS-500W to 580 km/h. Długotrwałość lotu z Rotaxem wynosi 26 h, a z MS-500W tylko 3 h. Zasięgi są zaś równe, odpowiednio, 3300 i 1000 km.

Warianty wyposażenia, uzbrojenia i napędu ukraińskiego bbsl Sokił-300 / Ilustracja: DzierżKKB Łucz

Sokił-300 jest wyposażony w bezwładnościowo-satelitarny system sterowania. Do automatycznego lądowania bbsl wykorzystuje system laserowy. Komunikację zapewnia system odporny na zakłócenia zewnętrzne. Jako wyposażenie rozpoznawcze może służyć m.in. mały radiolokator z anteną z syntetyczną aperturą o rozdzielczości 30 cm z wysokości 5 km i kompleks optoelektroniczny umieszczony w podkadłubowej głowicy.

Mały radiolokator, który może stanowić wyposażenie DzierżKKB Łucz / Zdjęcie: UMP

Bbsl sterowany jest z mobilnego punktu kontrolnego, który jest ujednolicony ze stacją kontrolną kompleksu rakietowego RK-360MC Neptun. Może być umieszczony na podwoziu ciężarówki, której markę określa klient. Zasięg stacji kierowania wynosi 150 km, a z retranslatorem – 300 km.

Nowy radar z syntetyzowaną aperturą opracowany przez Radionix o rozdzielczości 0,3 m. Dzieki niemu bbsl będzie mógł prowadzić rozpoznanie nawet przez chmury / Zdjęcie: UMP

Ukraiński bbsl nie został dotąd przetestowany. Co więcej, jego prototyp nie jest jeszcze ukończony. Zaprezentowany obiekt to raczej makieta niż samolot zdolny do lotu. Niektóre komponenty, przewidziane do zastosowania w bbsl są dopiero testowane, m.in. z wykorzystaniem śmigłowców.

Prace nad projektem bbsl Sokił-300 trwają od półtora roku. Według szacunków DzierżKKB Łucz, bezzałogowiec kosztuje 45,6 mln hrywien (ok. 6 mln PLN). W wersji seryjnej miałby być o 30-40% tańszy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.