Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AirCar V5 po oblocie

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 11 listopada 2020

Słowacki samolot-samochód KleinVision AirCar V5 przeszedł pierwsze testy w locie na lotnisku w Nitrze. Producent poinformował, że oblot samolotu miał miejsce 27 października 2020. Wykonał on dwa kręgi nad lotniskiem. Za sterami siedział twórca AirCar V5, prof. inż. Stefan Klein, który projektuje latające samochody od 1989, kiedy w pracy magisterskiej zaprezentował Aeromobil (Klein współpracował później z Volkswagenem, Audi i BMW). Zachowanie pojazdu w locie ocenił jako stabilne.

Latający samochód AirCar V5 w widoku z góry. Jego skrzydła pozostają jeszcze w pozycji schowanej / Zdjęcie: klein-vision

AirCar V5 o masie 1100 kg jest napędzany silnikiem BMW o pojemności 1,6 l i mocy 104 kW z dwułopatowym śmigłem. Ma szacunkowy zasięg 1000 km, zaś maksymalną prędkość przelotową około 200 km/h. Wymaga pasa startowego o długości ok. 300 m. Jego maksymalna ładowność wynosi 225 kg.

Skrzydła AirCar V5 w czasie wysuwania się do pozycji przelotowej. W tym czasie część ogonowa odsuwa się do tyłu. Na koniec właściwe pozycje zajmują owiewki / Zdjęcie: klein-vision

Obecnie testowany prototyp AirCar to latający samochód prof. Kleina 5. generacji. Jego projektowanie rozpoczęło się w 2016. Poza 2-miejscową rozwijana jest też wersja 4-miejscowa. Prof. Klein chciałby zakończyć certyfikację AirCar V5 w ciągu pół roku. Docelowo pojazd ma być napędzany silnikiem ADEPT Airmotive V-6 o mocy 224 kW.

AirCar V5 w locie. Pojazd rzeczywiście przypomina samochód z wysuniętymi skrzydłami / Zdjęcie: klein-vision

AirCar V5, inaczej niż wiele podobnych pojazdów, rzeczywiście przypomina samochód (Oldsmobile Aerotech z połowy lat 1980.). Przejście z trybu jazdy do lotu zajmuje około 3 minut. W tym czasie część ogonowa wysuwa się do tyłu o ok. 0,6 m, umożliwiając rozłożenie skrzydeł.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.