Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosja buduje głębinowe bezzałogowce

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 21 listopada 2020

Ministerstwo przemysłu i handlu Rosji ogłosiło przetarg na projekt bezzałogowego autonomicznego statku głębinowego (ASG) z przedłużonym czasem operacji na dużych i bardzo dużych głębokościach. Budżet programu wynosi 500 mln rubli. Oczekuje się, że statek miałby służyć zarówno głębokowodnym operacjom gospodarki cywilnej, jak i stać się orężem floty wojennej.

ASG Witiaź-D został już przekazany w ręce Floty Oceanu Spokojnego. W maju 2020 dotarł na dno Rowu Mariańskiego. Ma długość 5,5 m, szerokość – 130 cm, masę – 5,5 t. Wytrzymuje ciśnienie do 1000 atmosfer. Obliczony jest na zanurzenie do 12 km. Napędza go 14 silników elektrycznych – 4 marszowe i 10 manewrowych / Zdjęcie: Rubin

Moskwa oczekuje, że prace badawczo-konstrukcyjne, realizowane poprzez program zamówień rządowych, zostałyby zakończone do października 2023, zaś wprowadzenie nowego ASG do służby miałoby nastąpić w okresie 2024-2025. Podwodny robot – jak określa go ministerialna dokumentacja, miałby działać na dużych dystansach i długo, dzięki systemowi napędowemu niezależnemu od dopływu powietrza atmosferycznego, bazującemu na ogniwach wodorowo-tlenowych (jak we współczesnych zaawansowanych okrętach podwodnych).

Oczekuje się, że średnica kadłuba perspektywicznego ASG będzie nie większa niż 300 mm. Ma on być wyposażony w system hydroakustyczny i radiowy układ przekazywania danych, móc operować na głębokości do 1000 m przez nie mniej niż dobę i pod wodą rozwijać prędkość nie mniejszą niż 2,5 m/s. ASG ma automatycznie rozpoznawać i omijać przeszkody, fotografować powierzchnię dna i obiektów podwodnych i transmitować parametry środowiska, w którym się porusza (temperaturę, zasolenie, gęstość, szybkość rozchodzenia się dźwięku).

W połowie 2020 rosyjski Fundusz Badań Perspektywicznych opublikował pierwszy rysunek ASG Sarma, który powinien operować na dużych głębokościach przez 3 miesiące. Próby demonstratora na Morzu Białym zaplanowano na 2021 / Rysunek: FPI

Rosyjskie źródła przypominają, że nim rozpisano ministerialny przetarg, naczelnik oddziału budowy okrętów floty rosyjskiej, kontradmirał Władimir Triapocznikow przedstawił publicznie plan pozyskania całej rodziny bezzałogowców morskich – podwodnych i nawodnych w programie rozwoju marynarki wojennej do 2050. Admirał oświadczył, że teraz właśnie dla floty rosyjskiej nadchodzi epoka bezzałogowców bojowych – pływających, latających i całej gamy robotów podwodnych. Na nie stawiamy – podsumował Trapocznikow w jednym ze swoich wywiadów.

Rosyjscy analitycy zwracają uwagę w tym kontekście, iż rosyjska zjednoczona korporacja stoczniowa prowadzi już od kilku lat projekt badawczo-rozwojowy o kryptonimie Pierspektiwa-R. Jego celem jest budowa serii eksperymentalnych ASG, które mogą być przenoszone przez okręty podwodne i po wykonaniu zadań do nich powracać. Według opublikowanych w 2019 sprawozdań, prace przy projekcie mają się zakończyć w 2025. Informacje na ten temat otoczone są jednak ścisłą tajemnicą.

Warto także zauważyć, że korzystając z rosyjskiego Funduszu Badań Perspektywicznych, Biuro Konstrukcyjne Rubin – znane z projektów okrętów podwodnych – pracowało nad ASG od początku XXI wieku. W 2018 zbudowano bezzałogowy statek Witiaź-D, który już w rękach Floty Oceanu Spokojnego dotarł w maju 2020 na dno Rowu Mariańskiego, na głębokość ponad 10 km. Obecnie za pomocą tego samego funduszu powstaje ASG Sarma o przedłużonym okresie operacji podwodnych – aż do 3 miesięcy. Według zastępcy szefa Funduszu Badań Perspektywicznych, Igora Denisowa – demonstrator techniki Sarma zostanie przetestowany po raz pierwszy w 2021 w akwenie Morza Białego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.