Holding Wiertalioty Rossii (WR) przekazał informację, iż mimo przeciwności epidemicznych wykonał plan dostaw śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych Ka-52 Aligator dla sił zbrojnych FR na 2020. Ka-52 są produkowane w Zakładach Arseniewskich Progriess (AAK) w Kraju (Terytorium) Nadmorskim.
- W ustalonym czasie wszystkie objęte rocznym kontraktem maszyny zostały oblatane, wypróbowane i przyjęte przez wojsko – przekazała służba prasowa WR. Nie podano jednak dokładnej liczby wyprodukowanych w 2020 śmigłowców. Warto przypomnieć, że od uruchomienia produkcji Ka-52 w 2011 zaplanowano dostawę 140 maszyn wartych 120 mld rubli. Cenę egzemplarza ustalono na 857 mln rubli. Według dostępnych danych, liczba Ka-52 różnych wariantów w siłach zbrojnych FR w 2020 doszła do 127.
Wobec braku danych na temat planu dostaw Aligatorów w 2020, należy przypomnieć, że 18 października 2019 dyrektor Zakładów Progress, Jurij Dienisienko poinformował prasę, że jego wytwórnia przygotowała do przekazania wojsku 4 nowe Ka-52, zaś do końca 2019 szykowane będą do oddania armii dalsze 4 śmigłowce. Przy okazji meldunku o dokonaniach 2020 dyrektor Dienisienko pochwalił się dotrzymaniem planu budowy i uruchomienia prób nowego zmodernizowanego wariantu śmigłowca – Ka-52M.
W ubiegłym roku Ministerstwo Obrony FR deklarowało chęć zawarcia rządowego kontraktu na 114 nowych Ka-52M. Obecnie w mediach rosyjskich pojawia się liczba 100 maszyn.
Biorąc pod uwagę dobre opinie o bojowym zastosowaniu Ka-52 w Syrii (chwalono zwłaszcza funkcjonowanie systemu obrony przed samonaprowadzającymi się na źródło ciepła pociskami – L-370 Witiebsk) oraz obiecujące operacyjne testy prototypów nowego, wielozadaniowego pocisku śmigłowcowego – LMUR (wystrzeliwano je z Mi-28NM), znanego też jako Izdielje 305, o zasięgu powyżej 20 km, w kwietniu 2018 zawarto państwowy kontrakt na modernizację Aligatora. Obejmował on budowę 2 prototypów i uruchomienie prób w locie z nowym wyposażeniem pokładowym i nowym uzbrojeniem od 1 grudnia 2020 do 30 września 2022 (nie wiadomo, czy także z jeszcze innym rosyjskim pociskiem o zasięgu do 100 km). Na program modernizacji przeznaczono 153,5 mln rubli. Pełną parą prace modernizacyjne, jak informował Dienisienko, ruszyły od początku 2019.
W sierpniu 2020 z lotniska zakładów Progriess po raz pierwszy wzbił się w powietrze zmodernizowany Ka-52M. Według pierwotnego planu, jego próby w locie zaplanowano do 31 maja 2021. Nie wiadomo, czy ten termin zostanie dotrzymany. Ciekawostką jest to, że od nowa zaprojektowany system odladzania łopat wirników Ka-52M sugeruje zastosowanie tej maszyny od początku jej eksploatacji w tworzonych jednostkach wojsk arktycznych Rosji. Wyposażenie kabiny projektowano od razu z wykorzystaniem przez załogę gogli noktowizyjnych.