Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ka-52 – plan 2020 wykonany

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 22 listopada 2020

Holding Wiertalioty Rossii (WR) przekazał informację, iż mimo przeciwności epidemicznych wykonał plan dostaw śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych Ka-52 Aligator dla sił zbrojnych FR na 2020. Ka-52 są produkowane w Zakładach Arseniewskich Progriess (AAK) w Kraju (Terytorium) Nadmorskim.

Lotnicze Zakłady Arseniowskie Progress zameldowały o przekazaniu siłom zbrojnym FR wszystkich Ka-52 przewidzianych kontraktem rządowym na 2020 / Zdjęcie: Wirtolioty Rossii

- W ustalonym czasie wszystkie objęte rocznym kontraktem maszyny zostały oblatane, wypróbowane i przyjęte przez wojsko – przekazała służba prasowa WR. Nie podano jednak dokładnej liczby wyprodukowanych w 2020 śmigłowców. Warto przypomnieć, że od uruchomienia produkcji Ka-52 w 2011 zaplanowano dostawę 140 maszyn wartych 120 mld rubli. Cenę egzemplarza ustalono na 857 mln rubli. Według dostępnych danych, liczba Ka-52 różnych wariantów w siłach zbrojnych FR w 2020 doszła do 127.

Wobec braku danych na temat planu dostaw Aligatorów w 2020, należy przypomnieć, że 18 października 2019 dyrektor Zakładów Progress, Jurij Dienisienko poinformował prasę, że jego wytwórnia przygotowała do przekazania wojsku 4 nowe Ka-52, zaś do końca 2019 szykowane będą do oddania armii dalsze 4 śmigłowce. Przy okazji meldunku o dokonaniach 2020 dyrektor Dienisienko pochwalił się dotrzymaniem planu budowy i uruchomienia prób nowego zmodernizowanego wariantu śmigłowca – Ka-52M.

W ubiegłym roku Ministerstwo Obrony FR deklarowało chęć zawarcia rządowego kontraktu na 114 nowych Ka-52M. Obecnie w mediach rosyjskich pojawia się liczba 100 maszyn.

Symulator do szkolenia załóg Ka-52 budowany przez CNTU Dinamika oddaje w pełni obraz kabiny śmigłowca / Zdjęcie: Dinamika

Biorąc pod uwagę dobre opinie o bojowym zastosowaniu Ka-52 w Syrii (chwalono zwłaszcza funkcjonowanie systemu obrony przed samonaprowadzającymi się na źródło ciepła pociskami – L-370 Witiebsk) oraz obiecujące operacyjne testy prototypów nowego, wielozadaniowego pocisku śmigłowcowego – LMUR (wystrzeliwano je z Mi-28NM), znanego też jako Izdielje 305, o zasięgu powyżej 20 km, w kwietniu 2018 zawarto państwowy kontrakt na modernizację Aligatora. Obejmował on budowę 2 prototypów i uruchomienie prób w locie z nowym wyposażeniem pokładowym i nowym uzbrojeniem od 1 grudnia 2020 do 30 września 2022 (nie wiadomo, czy także z jeszcze innym rosyjskim pociskiem o zasięgu do 100 km). Na program modernizacji przeznaczono 153,5 mln rubli. Pełną parą prace modernizacyjne, jak informował Dienisienko, ruszyły od początku 2019.

W sierpniu 2020 z lotniska zakładów Progriess po raz pierwszy wzbił się w powietrze zmodernizowany Ka-52M. Według pierwotnego planu, jego próby w locie zaplanowano do 31 maja 2021. Nie wiadomo, czy ten termin zostanie dotrzymany. Ciekawostką jest to, że od nowa zaprojektowany system odladzania łopat wirników Ka-52M sugeruje zastosowanie tej maszyny od początku jej eksploatacji w tworzonych jednostkach wojsk arktycznych Rosji. Wyposażenie kabiny projektowano od razu z wykorzystaniem przez załogę gogli noktowizyjnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.