Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kulisy katastrofy izraelskiego Grob 120A

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 25 listopada 2020

Dwóch lotników wojsk lotniczych Izraela – 42-letni instruktor mjr Itai Zajden (pilot rezerwy operacyjnej F-16) zamieszkały w kibucu Shoval i szkolony – 19-letni kapral Lihu Ben-Bassa zginęło w katastrofie samolotu szkolnego Grob 120 A, w Izraelu opatrzonego mianem Snunit (Jaskółka). Uczeń-pilot miał za sobą 4 miesiące treningu pilotażu, według programu izraelskich wojsk lotniczych.

Miejsce katastrofy izraelskiego Groba 120A, wynajmowanego wojsku przez korporację Elbit. Pola kibucu Miszmar HaNegev / Zdjęcie: via HaNegev

Załoga wystartowała do lotu szkolnego z bazy Hatzerim. Maszyna zderzyła się z ziemią 24 listopada o 11:30 czasu miejscowego na polu uprawnym na północ od Berszewy w okolicach kibucu Mishmar HaNegev. Po zaniku korespondencji radiowej z kontrolą obszaru śladem Groba ruszył śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy  z Jednostki 669. z paramedykami na pokładzie. Odnaleziono obu lotników, nie dawali oni jednak znaków życia. Wynika to z zeznań ratownika Josefa Abu Jafera, który pierwszy znalazł się na miejscu katastrofy. Ciała przewieziono śmigłowcem z południa kraju do Instytutu Medycznego Abu Kabir w centralnym Izraelu.

Była to pierwsza katastrofa niemieckiego Grob 120A Snunit od czasu wprowadzenia tych samolotów do programu podstawowego szkolenia lotniczego w Ha Avir (wojskach lotniczych Izraela) w 2002. Podobny wypadek śmiertelny podczas szkolenia podstawowego wydarzył się w 2008, ale instruktor i uczeń zginęli na pokładzie samolotu innego typu. Snunity są dzierżawione do szkolenia od spółki Elbit, która zapewnia odpowiednią liczbę godzin lotu i gwarantuje ich sprawność techniczną. Rzecznik sił zbrojnych Izraela gen. Hidai Zilberman podał, że pod uwagę brana jest także awaria maszyny w powietrzu. Dowódca Ha Avir gen. Amikan Norkin zawiesił do czasu wyjaśnienia przyczyn tragedii wszystkie loty szkolne w Izraelu, zapowiadając powołanie specjalnej komisji śledczej pod komendą oficera w stopniu pułkownika z udziałem przedstawicieli korporacji Elbit.

Śmierć żołnierzy i lotników jest dla Izraela wydarzeniem, które zmusza do zabrania głosu przez najwyższe czynniki polityczne i wojskowe. I tak stało się i w tym przypadku – wyjaśniono opinii publicznej, że typowy lot szkolenia podstawowego trwa mniej niż godzinę, a w sytuacji krytycznej instruktor ma obowiązek przejąć stery. Minister obrony Benny Ganz osobiście złożył kondolencje rodzinom obu lotników.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.