Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bułgarskie MiG-29 znów w sądzie

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 28 listopada 2020

24 listopada 2020 odbyło się pierwsze posiedzenie bułgarskiego Najwyższego Sądu Kasacyjnego rozpatrującego sprawę kasacyjną prokuratury, zwracającej się o uchylenie dwóch poprzednich wyroków uniewinniających Nenczewa i ponowne rozpatrzenie jego odpowiedzialności za zaniedbania w związku ze stanem technicznym samolotów MiG-29. Równocześnie Sofia szuka obecnie nabywców swoich MiG-29, aby sfinansować przynajmniej cześć kosztów zakupu F-16 C/D.

Rosyjskie media podały w listopadzie 2016, że minister Nenczew zawarł porozumienie z Rosją o dostawie 10 silników dla MiG-29, w tym 4 nowych i 6 wyremontowanych. Miały one zostać dostarczone do 30 kwietnia 2017 i pozwolić na wznowienie lotów 5 myśliwców. W styczniu 2017 Nenczewa już nie było na czele sofijskiego resortu obrony / Zdjęcie: BGNES

Akt oskarżenia przeciwko Nenczewowi prokuratura sofijska wniosła 16 stycznia 2017 do Sądu Miejskiego w Sofii. Nenczew jest prawnikiem i politykiem, który bezskutecznie kandydował na stanowisko prezydenta Bułgarii. 7 listopada 2014 został powołany na stanowisko ministra obrony w drugim gabinecie premiera Bojko Borisowa. Zajmował je do stycznia 2017. Nim odszedł z resortu, jego działaniami zainteresowała się prokuratura. Według niej w 2015 polityk nie wypełniał obowiązków służbowych i nie zadbał o bezpieczeństwo lotów myśliwców MiG-29 i ich zdolność do zadań bojowych.

Prokuratura podała, że 26 kwietnia 2015 podpisano dwie umowy między sofijskim MO a rosyjskim RSK MiG na przedłużenie resursu dwóch silników RD-33 o 50 godzin oraz naprawę dwóch silników RD-33 i naprawę skrzynek agregatów napędów KSA-2 o łącznej wartości 7 388 666 BGN (3 773 000 Euro). Prokuratura twierdzi, że Nenczew polecił swojej zastępczyni – Desislawie Josifowej umowy z Rosjanami zatrzymać w jej biurze i nie podejmować żadnych kroków dla ich realizacji, po to, aby maszyny stały nieprzydatne do lotów... Prokuratorzy twierdzą, że przez co najmniej kilka miesięcy Nenczew działał obstrukcyjnie, wydając podobne polecenia także innym swoim podwładnym.

Nikołaj Nenczew – minister obrony Bułgarii w gabinecie Bojko Borisowa do stycznia 2017 / Zdjęcie: BNRBG

Pierwsza instancja – Sąd Miejski w Sofii uniewinnił byłego już ministra. W lipcu 2020 – druga już instancja – sofijski Sąd Apelacyjny – podtrzymała wyrok tej pierwszej, ale prokuratura nie dała za wygraną, czego efektem jest obecne postępowanie kasacyjne.

Co ciekawe, a co wytknęła prokuratura w pozwie kasacyjnym – w obu postępowaniach sądowych wykazano, że Nenczew celowo nie zatwierdzał w planach wydatków technicznych ministerstwa obrony w okresie od listopada 2014 do czerwca 2016 jakichkolwiek nakładów na remonty napędów MiG-29, czy zakupy części zamiennych i podzespołów koniecznych do przywrócenia im sprawności. Prokuratura zakłada, że było to celowe działanie szkodliwe dla bułgarskiej obronności. Tak jakby zależało na wyeliminowaniu z parku lotnictwa tych samolotów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.