Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modyfikacja C-21A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 09 grudnia 2020

Pierwszy należący do US Air Force (wojsk lotniczych Stanów Zjednoczonych Ameryki) samolot dyspozycyjny C-21A (wojskowe oznaczenie Learjeta 35A) 10 listopada opuścił zakłady Avcon Industries w Newton w Kanadzie, po zabudowaniu dodatkowych stateczników w tylnej części kadłuba (tzw. Delta Fin). Modyfikację wprowadzono w celu rozwiązania problemu występowania holendrowania podczas podejścia do lądowania.

Pierwszy C-21A, wyposażony w dodatkowe stateczniki w tylnej części, przed startem z lotniska Newton City w Kansas / Zdjęcie: Staff Sgt. Nathan Eckert, US Air Force

Holendrowanie to niestateczność polegająca na wykonywaniu przez statek powietrzny wahań wokół osi pionowej (odchylenia) z jednoczesnymi wahaniami względem osi podłużnej (przechylenia). Jeżeli wahania te nie są tłumione, ich amplituda rośnie i statek powietrzny wykazuje niestateczność dynamiczną holendrowania. Istotnymi czynnikami wpływającymi na tłumienie holendrowania są wznios skrzydeł i powierzchnia usterzenia pionowego.

Holendrowanie jest głównym problemem związanym z bezpieczeństwem lotu. Na szczęście nasza ciągła analiza problemu i dostępność rozwiązania Delta Fin, mającego certyfikat FAA, pozwoliła nam poprawić stateczność boczną C-21A, jednocześnie eliminując jego tendencję do holendrowania – powiedział Jon Hamblin, kierownik programu C-21A w USAF.

C-21A używane są przez USA do przewozu pasażerów i ładunków, a także do zadań ewakuacji medycznej. Samolot może pomieścić do 8 pasażerów i 1,18 m3 ładunku.

Zabudowanie dodatkowych stateczników w tylnej części kadłuba C-21A zajmuje około trzech tygodni. Prace związane z modyfikacją wszystkich 19 samolotów tego typu eksploatowanych przez USAF mają zostać zakończona do października 2021. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 3,5 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.