Pierwszy należący do US Air Force (wojsk lotniczych Stanów Zjednoczonych Ameryki) samolot dyspozycyjny C-21A (wojskowe oznaczenie Learjeta 35A) 10 listopada opuścił zakłady Avcon Industries w Newton w Kanadzie, po zabudowaniu dodatkowych stateczników w tylnej części kadłuba (tzw. Delta Fin). Modyfikację wprowadzono w celu rozwiązania problemu występowania holendrowania podczas podejścia do lądowania.
Holendrowanie to niestateczność polegająca na wykonywaniu przez statek powietrzny wahań wokół osi pionowej (odchylenia) z jednoczesnymi wahaniami względem osi podłużnej (przechylenia). Jeżeli wahania te nie są tłumione, ich amplituda rośnie i statek powietrzny wykazuje niestateczność dynamiczną holendrowania. Istotnymi czynnikami wpływającymi na tłumienie holendrowania są wznios skrzydeł i powierzchnia usterzenia pionowego.
Holendrowanie jest głównym problemem związanym z bezpieczeństwem lotu. Na szczęście nasza ciągła analiza problemu i dostępność rozwiązania Delta Fin, mającego certyfikat FAA, pozwoliła nam poprawić stateczność boczną C-21A, jednocześnie eliminując jego tendencję do holendrowania – powiedział Jon Hamblin, kierownik programu C-21A w USAF.
C-21A używane są przez USA do przewozu pasażerów i ładunków, a także do zadań ewakuacji medycznej. Samolot może pomieścić do 8 pasażerów i 1,18 m3 ładunku.
Zabudowanie dodatkowych stateczników w tylnej części kadłuba C-21A zajmuje około trzech tygodni. Prace związane z modyfikacją wszystkich 19 samolotów tego typu eksploatowanych przez USAF mają zostać zakończona do października 2021. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 3,5 mln USD.