Wczoraj, 18 grudnia 2020, Ministerstwo Obrony FR zawarło kontrakt na dostawę 10 latających tankowców Ił-78M-90A. Jego podpisanie odbyło się podczas wizyty wiceministra Aleksieja Kriworuczko w zakładach lotniczych Awiastar-SP w Ulianowsku. Ze strony producenta umowę podpisał pierwszy zastępca dyrektora generalnego PAO OAK, dyrektor zarządzający PAO Ił, Siergiej Jarkowoj. Nie podano wartości kontraktu, ani terminu jego realizacji.
Do tej pory zakłady Awiastar-SP zbudowały tylko prototyp latającego tankowca Ił-78M-90A (nr ser. 0201, zn. rej. RF-78741). Został on zaprojektowany przez PAO Ił na bazie samolotu transportowego Ił-76MD-90A. Prototyp został oblatany 19 stycznia 2018, po czym wykonał jeszcze 3 loty testowe. Później, przez blisko rok wprowadzano poprawki do samego samolotu i systemów pokładowych. Kolejny raz Ił-78M-90A wzniósł się w powietrze 27 grudnia 2018. Ogłoszono wówczas, że jego badania państwowe potrwają do 2021.
Ił-78М-90А jest napędzany nowymi silnikami PS-90A-76 produkowanymi przez ODK-Permskije Motory. Samolot wyposażono w cyfrowy kompleks pilotażowo-nawigacyjny nowej generacji. Jego wyposażenie pozwala na jednoczesne uzupełnianie paliwa przez dwa wielozadaniowe myśliwce z instalacji podskrzydłowych lub jeden duży samolot z instalacji kadłubowej. Na ziemi Ił-78М-90А może tankować jednocześnie 4 statki powietrzne. Gdy zaistnieje taka potrzeba, samolot może być wykorzystany jako klasyczny transportowiec.