Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosyjski lotniczy silnik elektryczny

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 27 grudnia 2020

W drugiej połowie grudnia 2020, po wielu próbach naziemnych, w nosowej części specjalnie przebudowanego samolotu Jak-40 – latającego laboratorium napędowego, został zainstalowany innowacyjny silnik elektryczny o mocy 500 kW (679 KM). Silnik został skonstruowany przez spółkę SupierOks. Montażu dokonano w Sybirskim Naukowo-Badawczym Instytucie Lotnictwa im. S.A Czapłygina (SybNIA) w Nowosybirsku, który jest częścią NIC im. Żukowskiego.

Jak-40 – latające laboratorium w Nowosybirsku, gdzie w grudniu 2020 w przebudowanej nosowej części samolotu zainstalowano do prób w locie w 2021 prototyp rosyjskiego nadprzewodnikowego lotniczego silnika elektrycznego / Zdjęcie: CIAM

18 grudnia 2020 po raz pierwszy uruchomiono napęd w samolocie stojącym na ziemi. Jest to podstawowy element programu badawczego Centralnego Instytutu Silnikowego Lotnictwa im. P.I Baranowa (CIAM – także wchodzi w skład NIC Żukowskiego), który ma doprowadzić do budowy standardowego hybrydowego elektrycznego systemu napędowego samolotów przyszłości. Według konstruktorów, wysokotemperaturowy układ nadprzewodnikowy nowego silnika ma znacznie obniżyć jego zapotrzebowanie energetyczne. To rozwiązanie ma zostać przebadane w powietrzu w 2021.

Michaił Gordin – dyrektor generalny CIAM uważa, że program budowy prototypu i prób w locie rosyjskiego elektrycznego silnika lotniczego jest jednym z najważniejszych projektów przyszłości jego kraju. - SupierOks pokonała już etap prac badawczych i eksperymentalnych, a teraz nadchodzi faza sprawdzenia efektów jej rozwiązania - powiedział.

Andriej Wawiłow – przewodniczący Rady Dyrektorów CIAM ujawnił, że prace nad wysokotemperaturowym nadprzewodnikowym elektrycznym silnikiem lotniczym (WPSP) trwają już wiele lat. Od lat prowadzono eksperymenty zmierzające do maksymalnego obniżenia energii elektrycznej potrzebnej do utrzymania optymalnych parametrów pracy tej jednostki napędowej. Zbudowano podobno wiele setek eksperymentalnych, działających mechanizmów i dziesiątki różnych rozwiązań potencjalnych prototypów o różnej mocy.

Po raz pierwszy model całego rozwiązania w małej skali został pokazany podczas salonu lotniczo-kosmicznego MAKS 2019, wzbudzając duże zainteresowanie najwyższych władz Rosji. To pozwoliło kontynuować prace z ich poparciem.

Spółka SupierOks, rozwijając nową konstrukcję, korzystała z rosyjskiego Funduszu Badań Perspektywicznych. Testy prototypowego silnika w locie w 2021 mają doprowadzić do budowy w CIAM całego hybrydowego elektrycznego lotniczego systemu napędowego – na podstawie zlecenia i kontraktu z rosyjskim Ministerstwem Przemysłu i Handlu. CIAM jest też kluczowym graczem rosyjskiego projektu Elektryczny Aparat Latający (Elektriczieskij LA), którego głównym wykonawcą ma być NIC Żukowskiego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.