Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Śmierć Michaela Dacre`a

Lotnictwo cywilne, 19 sierpnia 2009

W niedzielę w Malezji, w wypadku prototypu odrzutowca krótkiego startu i lądowania Jetpod, zginął jego konstruktor, Michael Dacre. Samolot miał pełnić rolę powietrznej taksówki w centrach wielkich miast.

Wrak Jetpoda. Program trzymano w ścisłej tajemnicy. To jedyne, dostępne zdjęcie prototypu

53-letni Dacre był założycielem brytyjskiej spółki Avcen, która od 1998 prowadzi prace nad stworzeniem lekkiego, dwusilnikowego odrzutowca dla 7 pasażerów, zdolnego do startu i lądowania z pasów o długości ok. 125 m. Nowa konstrukcja, oferowana m.in. wojsku, miała być jednak przede wszystkim wykorzystywana jako powietrzne taksówki, realizujące kursy do centrów wielkich aglomeracji, np. z podmiejskich lotnisk. Gdyby prace zakończyły się sukcesem, podróż z Heathrow do centrum Londynu, trwałaby ok. 4 minut, a opłata wynosiłaby ok. 100 USD.

Prace rozwojowe były realizowane w malezyjskim zakładzie spółki, a próby - utrzymywane w najściślejszej tajemnicy - na lotnisku Taiping.

Samolot był napędzany dwoma silnikami odrzutowymi średniej mocy, co miało zmniejszyć hałas przy stracie i lądowaniu. Prędkość maksymalną określano na 500-550 km/h. Maszyna miała zabierać pilota i 7 pasażerów / Rysunek: Avcen

Według naocznego świadka wydarzenia, emerytowanego wojskowego, samolot 3 razy bezskutecznie próbował oderwać się od pasa startowego. Ostatecznie udało się to w 4. podejściu i pilot, ostrym manewrem, niemal pionowo wystartował. Niestety, nagle, ok. 200 m nad ziemią, samolot przechylił się na lewe skrzydło i spadł na ziemię. Pilot zginął na miejscu.

Dochodzenie w sprawie przyczyn wypadku badają miejscowe władze lotnicze. Na razie nie ma żadnych danych, co do wyników śledztwa. Znajomi Michaela Dacre`a podkreślają jednak, że był doświadczonym pilotem. Przedstawiciele spółki Avcen nie ujawnili, czy prace nad Jetpodem będą kontynuowane.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.