Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Hellcat wskrzeszony

Historia, Lotnictwo wojskowe, 08 stycznia 2021

3 stycznia 2021 nad lotniskiem spółki Fighter Rebuilders w Chino w Kalifornii oblatano najnowszy, odbudowany i przywrócony do lotów pokazowych myśliwiec Grumman F6F-5 Hellcat, który stał się amerykańską legendą zmagań lotniczych nad Pacyfikiem w czasie II wojny światowej.

Po ponad 30 miesiącach intensywnych prac remontowych samolot BuNo 78645 (numer fabryczny A-9790) ponownie znalazł się w powietrzu, pilotowany przez Steve’a Hintona. Odrestaurowany, latający F6F-5 otrzymał amerykańskie, uprawniające do lotów znaki rejestracyjne N9265A i jest własnością Fagen Fighters Museum z Granite Falls w stanie Minnesota. Na życzenie właściciela w procesie rekonstrukcji myśliwiec otrzymał ciemnogranatowy błyszczący kamuflaż samolotów pokładowych lotnictwa US Navy z ostatniego okresu wojny na Pacyfiku i oznaczenia, które nosił egzemplarz BuNo 72534 z numerem 115, opatrzony nazwą Death N’Destruction (Śmierć i Zniszczenie). Pierwowzór latał pilotowany zespołowo przez wielu lotników eskadry VF-83 operującej z lotniskowca USS Essex (CV-9) przeciwko Japonii w okresie kwiecień – czerwiec 1945. Na pokładach lotniskowców nie przydzielano wówczas konkretnego samolotu określonemu pilotowi.

Odrestaurowany myśliwiec F6F-5 to wersja rozwojowa maszyny F6F-3, która weszła do akcji nad Oceanem Spokojnym w 1943 i po kilku miesiącach walk powietrznych zmieniła ich szalę na stronę aliantów w rękach lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych i W. Brytanii. Hellcaty w rękach pilotów brytyjskiej marynarki, ale także lotników US Navy operowały również nad Europą, na przykład podczas wyzwalania południowej Francji w 1944.

Najnowszy latający Hellcat BuNo 78645 został oficjalnie przejęty od zakładów Grummana 2 marca 1945, odbył dwie tury lotów operacyjnych w składzie eskadry lotnictwa marynarki VF-14, a potem latał ze słynnej bazy US Navy Pensacola na Florydzie w barwach VF-80. Wojskowy żywot zakończył jako latający cel-bezzałogowiec sterowany radiem w bazie Squantum w Quincy w stanie Massachussetts.

Najnowszy latający F6F-5 Hellcat otrzymał malowanie z końca wojny na Pacyfiku i charakterystyczne białe oznakowanie eskadry myśliwskiej VF-83 lotniskowca USS Essex / Zdjęcia: Fighter Rebuilders

W marcu 1978 samolot zakupił Charles F. Nichols dla Yankee Air Corps/Yanks Air Museum w Chino w Kalifornii. Samolot został po raz pierwszy gruntownie odrestaurowany. Nadano mu malowanie samolotu użytkowanego przez asa eskadry VF-27 – por. Carla Allena Browna Jr., który walczył w Bitwie o Filipiny jesienią 1944 z pokładu lekkiego lotniskowca USS Princeton (CVL-23 – został w niej zatopiony pojedynczą bombą japońskiego nurkowca). Hellcaty tej jednostki miały wymalowane na osłonach silników charakterystyczne wielkie rekinie paszcze. Tak oznakowany BuNo 78645 latał jednak rzadko i w marcu 2018 Yanks Air Museum sprzedało go Fagen Fighters Museum. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.