Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

US Navy wstrzymuje odbiór LCS typu Freedom

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 21 stycznia 2021

19 stycznia 2021 Naval Sea Systems Command potwierdziło wdrożenie planu rozwiązania problemu awarii przekładni w układzie napędowym Littoral Combat Ship (LCS) typu Freedom, których producentem jest Lockheed Martin. W jednostkach LCS typu Independence budowanych w układzie trimarana przez Austala aż tak poważne problemy nie występują.

USS Detroit (LCS-7) typu Freedom w trakcie prób odbiorczych w 2016 / Zdjęcie: US Navy

W ubiegłym roku na USS Detroit (LCS-7) i USS Little Rock (LCS-9) doszło do poważnych awarii zespołu napędowego w trakcie marszu z maksymalną prędkością 40 węzłów. W tym trybie marszu na wały napędowe pracują jednocześnie turbiny gazowe Rolls Royce MT30 i silniki diesla Colt-Pielstick sprzęgnięte przekładnią RENK. W ocenie US Navy w przekładni zastosowano nieodpowiednie łożyska, które nie wytrzymują obciążeń występujących w trakcie pływania z prędkością maksymalną.

Dotychczasowe naprawy były długotrwałe i wymagały wykorzystania suchego doku. Z czasem zaczęto wykorzystywać koferdam budowany u burty okrętu, co umożliwia wycięcie otworu dostępowego w burcie. Nadal jest to jednak uciążliwe rozwiązanie, które wymaga naruszenia konstrukcji poszycia okrętu. W związku z tym Lockheed Martin pracuje nad możliwością wymiany uszkodzonych podzespołów przekładni poprzez odpowiednie manipulowanie naprawianymi elementami i ich demontażu i montażu od góry, a więc bez konieczności wycinania otworu dostępowego w burcie. Jednak wymaga to przearanżowania architektury siłowni okrętu, co jest kosztowne i może spowodować wystąpienie nowych problemów.

Jednocześnie US Navy poinformowała, że problem przekładni jest różny od problemu z oprogramowaniem sterującym, który spowodował zniszczenie zespołu napędowego USS Milwaukee (LCS-5) w marcu 2015, oraz odmienny od problemu z błędną reakcją operatora, co spowodowało uszkodzenie przekładni USS Fort Worth (LCS-3) w styczniu 2016.

Problem dotyczy także 4 fregat budowanych dla Arabii Saudyjskiej w oparciu o projekt okrętów LCS typu Freedom. Właśnie w przekładniach do tych okrętów mają zostać wprowadzone zmiany konstrukcyjne przez niemiecką RENK AG. Następnie po uzyskaniu pozytywnych wyników badań na stanowisku naziemnym Lockheed Martin na własny koszt ma wykonać próby dowodowe nowego rozwiązania technicznego w morzu na nowo zbudowanych USS Minneapolis-Saint Paul (LCS-21) i USS Cooperstown (LCS-23).

LCS typu Freedom są oferowane także Polsce, a więc tym bardziej należy śledzić problemy związane z użytkowaniem tych okrętów. Sami Amerykanie uważają te okręty za nieudane, gdyż mają bardzo słabe uzbrojenie. Nie są też gotowe specjalizowane moduły, dzięki którym miano uzyskać dużą uniwersalność wykorzystania LCS do różnych zadań.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.