Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bombowy Mosquito na sprzedaż

Historia, Lotnictwo wojskowe, 09 lutego 2021

Nadal zdatny do lotu, a przez to unikatowy, brytyjski dwusilnikowy samolot bojowy z końca II wojny światowej De Havilland Mosquito B.Mk 35 – w wariancie bombowym z miejscem nawigatora w przedniej części kadłuba – został wystawiony na sprzedaż przez swojego dotychczasowego właściciela Roberta Jensa z Richmond pod Vacouver w kanadyjskiej Brytyjskiej Kolumbii.

Upodobniony do wojennego kanadyjskiego bohatera – F jak Freddie Mosquito B.Mk 35 C-FHMJ podczas swojego pierwszego lotu po odbudowie – w czerwcu 2014. Widoczna jest charakterystyczna dla tej odmiany klinowa osłona kabiny załogi. Wówczas był to drugi nadal latający Mosquito na świecie. Lot odbył się z portu lotniczego Victoria na Vancouver Island. Za sterami znany ekspert pilotażu zabytkowych maszyn Steve Hinton / Zdjęcie: valisleva.com 

W Mosquito uzbrojone były dwa polskie dywizjony operujące podczas wojny z Anglii – 305 i 307. Na Mosquito latali także polscy piloci w dywizjonach brytyjskich. Polacy wykorzystywali z dużym powodzeniem warianty myśliwskie tego niegdyś bardzo szybkiego samolotu, do którego przylgnęło określenie – cudo z drewna, ponieważ był budowany z różnych rodzajów bardzo lekkiego drewna balsa, a napędzany dwoma silnikami Rolls-Royce Merlin. Atutem maszyny była szybkość. Wariant B.Mk 35 mógł osiągnąć 668 km/h. Z 7781 zbudowanych w warunkach wojennych Mosquito na całym świecie zachowało się ponad 40, z czego tylko kilka nadaje się nadal do lotu.

Wystawiony na sprzedaż w Kanadzie bombowiec o numerze seryjnym VR796 zbudowały zakłady Airspeed Aircraft (wypuściły 122 Mosquito, 5 się zachowało). B.Mk 35 – to ostatnia wersja produkcyjna z 1945 z silnikami Merlin 113A lub 114A z wypukłą komorą bombową przystosowaną do przenoszenia bomb Cookie (o masie 4000 funtów). Do 1954 trzymany był przez 8 lat w rezerwie operacyjnej w bazie RAF Silloth.

Sprzedany do Kanady służył do zadań kartograficznych i fotograficznych spółce Spartan Air Services z Ottawy (od listopada 1954 to 1963). W 1966 został odkupiony przed Dona Campbella i poddany wszechstronnej rekonstrukcji. W 1979 przebazowano go nad Pacyfik do Mission w Brytyjskiej Kolumbii, gdzie w 1986 nabył go Ed Zalesky z Surrey pod Vacouver.

Steve Hintom i jego żona Karen przed pierwszym lotem na Mosquito odbudowanym w Victorii na Vancouver Island / Zdjęcie: Calgary Mosquito Society

Następnym właścicielem bombowca stał się Robert Jens w 2000. To on zlecił kompletną przebudowę maszyny w warsztatach lotniczych spółki Victoria Air Maintenance w pobliżu prowincji Kolumbia Brytyjska – Victorii na Vacouver Island.

Pierwszy lot odnowionego Mosquito miał miejsce 16 czerwca 2014 - pilotował Steve Hinton. Samolot pomalowano odtwarzając Mosquito B.IX LR503 F jak Freddie, który niestety rozbił się podczas kanadyjskiej parady zwycięstwa 9 maja 1945. Sprzedawany obecnie Mosquito zarejestrowany Kandzie jako C-FHMJ po raz ostatni latał w 2015. Wymaga więc – jak każda drewniana konstrukcja, co najmniej gruntownego przebadania, choć z dokumentów eksploatacyjnych wynika, że każdy chętny nabywca będzie miał do dyspozycji ok. 20 h lotów przed czekającym samolot poważnym przeglądem dopuszczającym go do dalszej eksploatacji w powietrzu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.