Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ITWL w projekcie 5D-AeroSafe

Lotnictwo cywilne, 10 lutego 2021

Od połowy 2020 Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych realizuje projekt badawczy 5D-AeroSafe w ramach programu Horizon 2020. Projekt finansowany jest będzie przez Komisję Europejską. W skład konsorcjum realizującego projekt oprócz ITWL wchodzą: Airbus Defence&Space (lider) Ecole Nationale de l’Aviation Civile z Francji z Francji, Future Intelligence, Hellenic Mediterranean University i Greek Water Airports z Grecji, Vicomtech i Ferrovial Corporacion z Hiszpanii, AirMap Deutschland z Niemiec i Eurocontrol. Projekt potrwa 36 miesięcy i przeznaczono na niego 3,8 mln euro.

/ Ilustracja: 5D-AeroSafe

Główne cele 5D-AeroSafe zakładają:

  • Osiągnięcie możliwości przeprowadzenia inspekcji, kalibracji i/lub sprawdzania lotniskowych systemów CNS (łączności, nawigacji i obserwacji) z wykorzystaniem bezzałogowego statku latającego wyposażonego w zminiaturyzowany transponder;
  • Dostarczenie rozwiązania umożliwiającego kontrolę i kalibrację systemów lądowania i pomocy nawigacyjnych, takich jak światła ścieżki podejścia precyzyjnego (PAPI) i systemu VOR z wykorzystaniem bsl;
  • Umożliwienie prowadzenia inspekcji infrastruktury lotniskowej (drogi startowej i dróg kołowania) oraz dróg wodnych z wykorzystaniem bezzałogowca w celu wykrywania ciał obcych, ptaków itp. W odniesieniu do dróg wodnych umożliwienie wspomagania procesów wodowania poprzez kontrolę stanu morza (wielkość fal) i występujących przeszkód (pływacy, łodzie itp.) przed wydaniem przez kontrolerów lotu zgody na wodowanie;
  • Umożliwienie sprawdzenia systemów wspomagających procedury podejścia GNSS RNAV (aRea NAVigation) z użyciem bezzałogowca;
  • Umożliwienie monitorowania w czasie rzeczywistym sygnałów GNSS i EGNOS i geolokalizacji źródeł zakłóceń / zagłuszania z użyciem bezzałogowca;
  • Opracowanie zestawu narzędzi API (interfejs programowania aplikacji), który umożliwi łatwą integrację przyszłych aplikacji w systemach zarządzania ruchem bezzałogowców (UTMs) za pośrednictwem 5D-AeroSafe;
  • Poprawę bezpieczeństwa poprzez użycie bezzałogowca patrolującego wrażliwe rejony i infrastrukturę krytyczną lotniska;
  • Wytyczenie kierunków rozwoju powietrznych środków rozpoznania i kontroli w celu wsparcia operacji lotniczych realizowanych przez zdalną wieżę kontroli lotów.

W realizację poszczególnych zadań badawczych zaangażowane są trzy zakłady ITWL: Integracji Systemów C4ISR, Informatycznego Wsparcia Logistyki i Kompozytowych Konstrukcji Lotniczych. Główne prace wykonywane przez ITWL są związane z określeniem wymagań potencjalnych użytkowników końcowych, określeniem scenariuszy działania, dostosowaniem bezzałogowców ITWL do wymagań celów projektu, przeprowadzeniem badań oraz demonstracji możliwości systemu 5D Aerosafe.

Badania w locie będą również realizowane z wykorzystaniem latającego laboratorium – samolotu SONEX LL (zn. rej. SP-YWL), w którym będzie zabudowany nowy miniaturowy transponder. Istotnym elementem realizacji projektu będzie opracowanie bazy danych elementów konstrukcji bezzałogowej, która może być wykorzystywana w procesie zapewnienia ciągłej zdatności do lotu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.