INS Karanj to już trzeci okręt podwodny francuskiego typu Scorpene, zbudowany w Indiach, który wszedł do służby we tamtejszej flocie. Okręt z klasycznym systemem napędu – dieslowsko-elektrycznym, został zwodowany 31 stycznia 2018 (dwie ostatnie jednostki serii mają otrzymać siłownie niezależne od dopływu powietrza atmosferycznego, AIP – moduł MESMA). Jego matka chrzestną była Reena Lanba – żona ówczesnego dowódcy marynarki wojennej Indii – admirała Sunila Lanba. Kosztował ok. 3,7 mld USD. Ponad dwa lata trwały próby morskie i testy taktyczne.
Tak jak dwie pierwsze jednostki serii indyjskich Scorpene – INS Karanj jest dumą kraju, ponieważ z udziałem Francuzów z Naval Group (poprzednio – DCNS) został zbudowany własnymi siłami w stoczni Mazgon Dock Shipbuilders Limited w Mumbai (dawny Bombaj). Dokumenty odbioru podpisali 15 lutego 2021 emerytowany admirał Narayan Prasad – generalny dyrektor stoczni, oraz admirał B. Sivakumar – techniczny szef Sztabu Zachodniego Dowództwa floty indyjskiej.
Program budowy indyjskich Scorpene – Project 75I – na podstawie francuskiej dokumentacji obejmuje 6 jednostek. Pierwsza z serii – INS Kalvari – została zwodowana w październiku 2015, a weszła do linii w grudniu 2017 – z pięcioletnim poślizgiem, druga – INS Khanderi – zwodowana w grudniu 2017 – weszła do służby w grudniu 2019. Trzeci INS Karanj właśnie rozpoczyna karierę morską. Okręt nr 4 – INS Vela zwodowano 6 maja 2019 (przechodzi cykl prób morskich), nr 5 – to UNS Vagir – zwodowany w 12 listopada 2020 (rozpoczyna testy portowe), nr 6 – INS Vagsheer znajduje się w zaawansowanej fazie wyposażania.
INS Karanj, jak poprzednie indyjskie Scorpene, określane od nazwy pierwszego okrętu, jako typ Kalvari (drapieżny rekin tygrysi Oceanu Indyjskiego) ma długość 67,5 m, a średnicę kadłuba – 6,2 m, pod wodą wypiera 1550 t. Jego uzbrojenie stanowią kierowane torpedy i odpalane z wyrzutni torpedowych pociski Exocet o zasięgu 180 km (może ich przenosić 18). Załogę indyjskich Scorpene stanowi od 25 do 31 oficerów i marynarzy plus – wedle potrzeby – do 14 nurków bojowych. Prędkość – do 20 węzłów.
Najnowsze informacje z Rosji o zaoferowaniu klientom Moskwy w najbliższych latach, na razie niesprawdzonego, konwencjonalnego systemu napędowego niezależnego od dopływu powietrza atmosferycznego dla okrętów podwodnych – AIP, obliczone są na zainteresowanie nimi Indii, która po serii Scorpene (zakończona ma być w 2022) będzie szukała następnych rozwiązań. Wiele zależeć będzie od tego jak napędzane będą dwa ostatnie indyjskie okręty i czy sprawdzi się francuskie rozwiązanie – MESMA, oferowane także swego czasu Marynarce Wojennej RP.