Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Złamane łopatki PW4000

Wypadki, Lotnictwo cywilne, 22 lutego 2021

Amerykańska NTSB (National Transportation Safety Board, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu) poinformowała wczoraj wieczorem, że silniku PW4077, którego awaria wymusiła przedwczoraj, 20 lutego 2021, lądowanie na lotnisku w Denver Boeinga 777-200 United Airlines, urwały się 2 łopatki wentylatora. Jedna złamała się u nasady, a druga w połowie. Inspekcji uszkodzonego silnika dokonali specjaliści FAA. Jej szef, Steve Dickson powiedział, że Agencja zleci natychmiastowe lub wzmożone inspekcje wydrążonych łopatek wentylatorów silników Pratt & Whitney PW4000, które są unikatowe dla tej rodziny.

Uszkodzony silnik Pratt & Whitney PW4077 podczas awaryjnego lądowania na lotnisku Denver w Kolorado, 20 lutego 2021, na zdjęciu wykonanym przez jednego z pasażerów / Zdjęcie: Twitter

Tymczasem Boeing zaapelował do operatorów samolotów, których dotyczy problem, by wyłączyli je z eksploatacji do czasu wyjaśnienia przyczyn awarii nad Denver. Przedstawiciele koncernu spotkali się z reprezentantami FAA i Pratt & Whitney’a, by ustalić zasady współpracy dla znalezienia wyjścia z powstałej sytuacji. Podczas gdy dochodzenie [NTSB] jest w toku, zalecamy zawieszenie lotów 69 eksploatowanych i 59 przechowywanych samolotów modelu 777 napędzanych silnikami Pratt & Whitney 4000-112 do czasu, gdy FAA określi odpowiedni protokół inspekcji napisał we wczorajszym oświadczeniu amerykański koncern.

United Airlines wycofał z eksploatacji swoje 24 Boeingi 777, których dotyczy problem, jeszcze przed oświadczeniem Boeinga. Jednocześnie japoński regulator nakazał podległym sobie liniom lotniczym uziemienie samolotów tego modelu. W praktyce wszystkie Boeingi są więc zawieszone w lotach.

Wydarzenie w Kolorado jest uderzająco podobne do niedawnych awarii łopatek wentylatora silnika PW4077. Jeden z incydentów wydarzył się 13 lutego 2018, gdy w Boeingu 777-200 uległ awarii silnik nr 2 na 30 min. przed lądowaniem w locie z San Francisco do Honolulu. NTSB wskazała wówczas na niedociągnięcia w procesach kontrolnych Pratt & Whitney’a. Z kolei 4 grudnia 2020 silnik nr 1 Boeinga 777-200 Japan Airlines stracił łopatkę wentylatora wkrótce po starcie z Okinawy w locie do Tokio.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.