Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Irackie MiG-i w Serbii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 02 września 2009

W czasie ostatniej wizyty delegacji irackiej w Serbii, goście odwiedzili miejsca przechowywania 19 MiG-ów 21 i 23, wysłanych do tego kraju na remonty w 1989. Bagdad ma nadzieję na ich włączenie w skład wojsk lotniczych. Samoloty nie nadają się jednak do lotu.

MiG-i zostały przetransportowane do Jugosławii w 1989. Trafiły do zakładów remontowych na terenie dzisiejszej Chorwacji. Prace nie zostały jednak zrealizowane - rok później Rada Bezpieczeństwa ONZ nałożyła na Irak embargo, dotyczące handlu bronią, po ataku na Kuwejt.

Sytuacja skomplikowała się po wybuchu wojny domowej w Jugosławii. Zdekompletowane maszyny zostały przewiezione do Serbii. Z czasem zostały wykorzystane przez wojska lotnicze Byłej Jugosławii jako magazyn części zamiennych.

Delegacja iracka odkryła, że jedynie 3 samoloty są kompletne, z czego jeden stanowi eksponat muzeum lotnictwa w Belgradzie. Żaden z nich nie nadaje się do lotu.

Przyszłość maszyn nie jest jasna. Władze w Bagdadzie liczą, że uda się je włączyć w skład odbudowywanych wojsk lotniczych, które nie posiadają klasycznych samolotów wielozadaniowych. Proces pozyskania amerykańskich F-16 nie został jeszcze sfinalizowany.

Ppłk. Gary Kolb, rzecznik prasowy Multi-National Transition and Security Command-Iraq wyraził jednak wątpliwość, czy plan rewitalizacji wiekowych MiG-ów jest realny. W istocie, łatwiejszym rozwiązaniem byłoby nabycie używanych, ale sprawnych samolotów tego typu z zapasów mobilizacyjnych krajów byłego bloku wschodniego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.