Szwedzkie ministerstwo obrony poinformowało o przeprowadzeniu po raz pierwszy, 28 sierpnia, lądowania śmigłowca AW-109LUH na pokładzie korwety Visby. Szwedzi zamówili 8 śmigłowców tego typu, w wersji morskiej.
Według oświadczenia przedstawicieli ministerstwa obrony, próba zakończyła się sukcesem. Kolejne będą odbywały się w ciągu września i października, by przeprowadzić proces certifikacyjny dla Helicopter 15 (szwedzkie oznaczenie AW-109LUH) i samej korwety. Pierwsze korwety typu Visby mają zostać przyjęte do służby operacyjnej w marynarce wojennej jeszcze przed końcem 2009.Szwedzi zamówili łącznie 20 śmigłowców AgustaWestland, z czego 8 w wersji morskiej. Będą one wykorzystywane m.in. jako maszyny pokładowe 5 korwet typu Visby. Oznacza to powrót szwedzkich śmigłowców na okręty wojenne, po wielu latach przerwy. Służące jeszcze małe korwety typu Göteborg i Stockholm były po prostu za małe (wyporność 380-425 t), by zmieścić na pokładach lądowisko dla śmigłowców. Dopiero 600-tonowe Visby zostały zaprojektowane, jako platformy dla wiropłatów.
Pozytywne pierwsze próby, w połączeniu z finalizowanie prób korwet, dają szanse na rozpoczęcie - już wkrótce - pierwszej misji operacyjnej w ramach operacji antypirackiej u wybrzeży Somalii. Władze Szwecji przystąpiły bowiem do misji UE, pod kryptonimem Operation Atalanta.