Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Powrót B-17G Aluminium Overcast

Imprezy branżowe, Lotnictwo wojskowe, Historia, 13 marca 2021

B-17G nr 44-85740 z cywilną rejestracją N5017N – jedna z najbardziej rozpoznawalnych w świecie entuzjastów historii lotnictwa, i jedna z 9 nadal latających Latających Fortec (na 48 zachowanych) – Aluminium Overcast (Aluminiowe Zachmurzenie) – rzucając wyzwanie pandemicznym ograniczeniom i zakazom w USA – rusza w trasę pokazową po Stanach Zjednoczonych Ameryki. Samolot, którego właścicielem jest słynny organizator pokazów lotniczych Oshkosh w Wisconsin – Experimental Aircraft Association (EAA) – na skutek rygorów epidemicznych spędził niemal cały 2020 na ziemi. Wielbiciele starych samolotów są jednak spragnieni pokazów, spotkań, a nade wszystko możliwości spędzenia co najmniej pół godziny w powietrzu w prawdziwej Latającej Fortecy. Stąd decyzja o rozpoczęciu rajdu B-17 po USA w 2021.

B-17G EAA wraca w 2021 na pokazowa trasę po Stanach Zjednoczonych Ameryki

Od 1994 – roku, w którym doszło do pierwszej pokazowej rundy Aluminium Overcast, samolot zwiedziło lub się nim przeleciało kilkadziesiąt tysięcy osób. Już teraz można za pomocą Internetu kupić bilety na lot zabytkowym bombowcem (pierwszy w marcu w Lawrenceville). 11 marca 2021 EAA podała do publicznej wiadomości trasę rajdu swojej Fortecy po amerykańskich lotniskach, a jedocześnie poinformowała, że słynne coroczne pokazy różnego typu eksperymentalnych konstrukcji lotniczych w Oshkosh odbędą się w okresie 26 lipca – 1 sierpnia. Będą miały specjalny charakter kilku równoległych aren lotniczych, ze względu na nadal obowiązujące restrykcje obejmujące imprezy masowe.

Trasa pokazowa B-17 EAA w 2021 rozpocznie się wiosną na Florydzie i w Georgii, a potem zaprowadzi maszynę na północ USA, aby wróciła do Oshkosh na czas lipcowo-sierpniowych pokazów. – Bardzo, bardzo brakowało nam możliwości pokazania tej cząstki historii lotnictwa w powietrzu entuzjastom w 2020 i jesteśmy bardzo podekscytowani powrotem na trasę w 2021 – podsumował obecny prezes EAA, Jack Pelton.

Pasażer na pieczołowicie odtworzonym stanowisku bombardiera B-17G / Zdjęcia: EAA

Jednak i teraz EAA będzie się musiała dostosować do protokołu restrykcji. Samolot będzie można podziwiać z ziemi i oczywiście znaleźć się w locie na jego pokładzie, ale zabronione będzie tłumne zwiedzanie maszyny na lotniskach. Po każdym zaś locie widokowym z pasażerami EAA zobowiązana będzie dokładnie wydezynfekować wnętrze bombowca. Pasażerowie latać mają w maseczkach. EAA zapowiada jednak ewentualne odchodzenie od tego wszystkiego, w miarę zmiany obowiązujących imprezy masowe przepisów.

Bombowiec B-17G należący do EAA został zbudowany 18 maja 1945 w zakładach Vega Lockheeda i obecnie nosi barwy amerykańskiej 398. Grupy Bombowej, słynnej z setek wypraw bombowych nad Niemcy w czasie II wojny światowej. Kolorystyka maszyny upamiętnia los innego B-17G, zestrzelonego nad Francją w 1944. Podczas 10-letniego remontu, od 1983 zrekonstruowano samolot, łącznie z wnętrzem, tak że w 95% jest on autentyczny. Po wiosenno-letniej turze pokazowej Forteca przechodzi jesienią i zimą przeglądy techniczne w swojej bazie w Kermitt Weeks Hangar w Wittman Regional Airport w Oshkosh.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.