Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

3 ofiary katapultowania z Tu-22M3

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 23 marca 2021

Dzisiaj, 23 marca 2021 w czasie przygotowań do startu bombowca o zmiennej geometrii skrzydeł Tu-22M3 na lotnisku Szajkowka pod Kaługą doszło do przypadkowego katapultowania foteli 4 członków jego załogi. Fotele KT-1M nie są przystosowane do użycia w czasie postoju samolotu, ich spadochrony nie zdołały się więc rozwinąć w stopniu umożliwiającym uzyskanie bezpiecznej prędkości opadania. Trzej członkowie załogi zginęli na miejscu, a czwarty został ciężko ranny i przewieziony do szpitala w Szajkowce.

Instalowanie fotela katapultowego KT-1M w kabinie bombowca Tu-22M3 / Zdjęcie: MO FR

Zainstalowane w Tu-22M3 fotele wyrzucane KT-1M (kriesło Tupolewa pierwoje modyficirowannoje), zaprojektowane w OKB Tupolewa, mogą zapewnić ratunek podczas rozbiegu samolotu dopiero po przekroczeniu prędkości 130 km/h. Są wystrzeliwane w ustalonej kolejności: operator systemów uzbrojenia, nawigator, drugi pilot i dowódca – z niewielkimi odstępami (1-3 s). Po wystrzeleniu, z użyciem mechanizmu KSM-T-45 z dwustopniowym silnikiem rakietowym, najpierw rozwija się pierwszy spadochron stabilizujący, potem drugi, a po nich, na wysokości ok. 150 m, główny spadochron ratunkowy o powierzchni 50 m2. To ten spadochron nie zdążył się odpowiednio rozwinąć w żadnym z foteli z powodu braku odpowiedniej prędkości postępowej samolotu. Co więcej, prawdopodobnie lotnicy, którzy zginęli, nie byli jeszcze prawidłowo przypięci do foteli.

Płk pil. Wadim Biełosliudciew, dowódca 52. Gwardyjskiego Pułku Ciężkich Bombowców, który prawdopodobnie zginął w wyniku przypadkowego uruchomienia systemu ratunkowego bombowca Tu-22M3 / Zdjęcie: MO FR

Feralny Tu-22M3 należał do 52. Gwardyjskiego Pułku Ciężkich Bombowców WKS FR. Jedną z ofiar jest najprawdopodobniej jego dowódca, płk pil. Wadim Biełosliudciew, który miał być instruktorem w planowanym locie. Samolot uczestniczył w ćwiczeniach jednej z eskadr 52. pułku. Dotyczyły one wyjścia bombowców spod ataku na lotnisko i wykonania kontruderzenia.

Naddźwiękowy bombowiec strategiczny o zmiennej geometrii skrzydeł Tu-22M3 w czasie przygotowań do startu / Zdjęcie: MO FR

Rosyjskie media podają, że system katapultowania został uruchomiony po włączeniu silników bombowca. Nie wiadomo, czy uruchomił go przypadkowo jeden z członków załogi, czy był to efekt błędu w obsłudze przedstartowej, czy awarii systemu. Rosyjscy analitycy skłaniają się ku tej ostatniej możliwości.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.