Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brazylia szuka KTO 8x8 105 mm

Wojska lądowe, 23 marca 2021

Tylko do 26 marca 2021 wszyscy zainteresowani zaoferowaniem Exercito Brasileiro (wojskom lądowym Brazylii) bojowych wozów kawalerii – VBC-CAV na podwoziach kołowych transporterów opancerzonych KTO w wariancie 8 x 8, uzbrojonych w wieżę z działem co najmniej 105 mm, mogą przesłać swoje zgłoszenia.

Rosomak z belgijskim systemem wieżowym 120 mm prezentowany był na MSPO 2017 / Zdjęcie: Rosomak

Wstępne oferty (Request for Information) – nadsyłane na wskazany adres mailowy (vbccavdmat@dmat.ebmil.br) przyjmuje Dyrekcja Materiałowa Dowództwa Logistyki Armii Brazylijskiej. Wymagane jest wypełnienie tzw. Formularza Prezentacyjnego i przesłanie projektu umowy o zachowaniu poufności. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie – należy oczekiwać zgłoszenia w wyznaczonym terminie siemianowickiego Rosomaka, który był już prezentowany i testowany  jako wóz wsparcia z belgijskimi wieżami i armatami 105 mm i 120 mm. Podczas MSPO 2017 Rosomak wystawiano jako kołowy niszczyciel czołgów z wieżowym systemem 120 mm XC-8 120HP belgijskiego Cockerill Maintenance & Ingénierie. W 2015 zaś widzieliśmy w akcji na poligonie Rosomaka z wieżą CMI CT-CV uzbrojonego w armatę 105 mm.

Ponieważ Rosmak jest pojazdem licencyjnym, każdą tego typu inicjatywę należy uzgadniać z licencjonodawcą, czyli fińskim koncernem Patria. Na razie jednak wystarczy jedynie deklaracja polskiej chęci uczestnictwa w brazylijskiej procedurze.

Wilk, czyli Rosmak w roli wozu wsparcia także z belgijską wieżą i działem 105 mm, podczas testów poligonowych w 2015 / Zdjęcie: CMI

Brazylijczycy oczekują (wedle ogłoszonego jeszcze w 2020 zapotrzebowania Boletim do Exercito No. 53/2020) propozycji dostaw ośmiokołowych pojazdów opancerzonych uzbrojonych w armaty od 105 do 120 mm, przy czym ten ostatni kaliber byłby preferowany, w związku z programem unowocześnienia parku kawaleryjskich wozów wsparcia i stopniowego wycofywania starszych pojazdów bojowych. Preferowana jest obecność nowoczesnych systemów dowodzenia, zarządzania walką i łączności C2+ , tak aby nowe wozy mogły się kontaktować z dotychczasowymi pojazdami wojsk brazylijskich. Istotą przedsięwzięcia jest dostarczenie nowoczesnego sprzętu ogniowego dla szwadronów wsparcia w pułkach zmechanizowanej kawalerii Brygady Guarani. Stawka jest duża, ponieważ w grze jest dostawa aż 221 pojazdów z kompletnym ich wyposażeniem przed 2026 oraz pełen pakiet wsparcia logistycznego razem z propozycją modernizacji starszych wozów EE-9 Cascavel i czołgów Leopard 1A5 BRA.

Zdaniem wielu analityków rynku brazylijskiego największe szanse na tym gruncie mają włoskie wozy koncernu IVECO z wieżami z armatami 120 mm (na przykład Centauro II). Włosi mają tam szerokie wpływy, ugruntowane działaniem zakładów produkcyjnych w Brazylii.  W 2013 uruchomiono fabrykę IVECO w Sete Lagoas, skąd wyjeżdżało corocznie 60 KTO 6x6 Guarani (w sumie wypuszczono ponad 400 wozów, które miały wyprzeć pojazdy Urutu i Cascavel).  Jednak aby dość duże przedsięwzięcie zbrojeniowe nie miało charakteru za góry przesądzonego programu jednego gracza – ogłoszono obecnie powszechne zaproszenie do składania ofert. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.