Fińskie linie lotnicze Finnair podpisały list motywacyjny z Heart Aerospace dotyczący zakupu do 20 samolotów pasażerskich z napędem elektrycznym ES-19. To część planu ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Finnair zamierzają ograniczyć ją o połowę do 2025, a osiągnięcie neutralności węglowej planują na 2045.
ES-19 to 19-miejscowy samolot z napędem elektrycznym projektowany przez Heart Aerospace z Göteborga. Jego zasięg ma wynosić do 400 km. Samolot ma być zdolny do operowania z lotnisk z pasami o długości do 750 m. Powinno to umożliwić bezpośrednie rejsy pomiędzy małymi miastami.
Przedsiębiorstwo z Göteborga pracuje obecnie nad prototypem ES-19. Jego plany przewidują dostarczenie klientowi pierwszego seryjnego samolotu w 2026. Klientów, poza ogólnymi przepisami, ma kusić niski koszt eksploatacji ES-19. Obsługa małych, niezawodnych silników elektrycznych ma być tańsza o 90% niż napędów turbośmigłowych. Koszt paliwa (energii) ma być zaś ograniczony o 50-75%.
Finnair jest częścią Nordyckiej Sieci Lotnictwa Elektrycznego (NEA, Nordic Network of Electric Aviation), która współpracuje z Heart Aerospace. Pozostali członkowie NEA to Air Greenland, BRA, Icelandair i SAS.