Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe szybowce Pronaru

Lotnictwo cywilne, 27 marca 2021

Rozrastający się podbiałostocki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Pronar (OSL) w Narwi (powiat hajnowski) stawia na polskie szybowce. Przed wiosennym sezonem lotniczym do floty Pronaru dołączyły właśnie dwa nowe szybowce szkolne SZD-50-1 Junior.

Do jednego SZD-50-1 Juniora dostępnego pilotom we flocie OSL Pronar w sezonie 2020 doszły właśnie dwa nowe szybowce tego typu / Zdjęcie: Pronar

Decyzja o ich zakupie jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie szkoleniem lotniczym w OSL Pronar i efektem dobrych opinii o tym typie szybowca. SZD-50-1 to jednomiejscowy szybowiec szczególnie przydatny w procesie zdobywania doświadczenia przez już potrafiących latać młodych pilotów, którym marzy się kariera sportowa i pragnących zakosztować początków lotów wyczynowych. Cechuje je wysoka stateczność, dobra ergonomia kabiny i niewielkie siły potrzebne do sterowania, co składa się na komfort pilotażu. Do tego dochodzi mocne stałe podwozie, pozwalające na bezpieczne lądowanie nawet na miękkim, czy nierównym terenie.

- Są to nieocenione zalety z punktu widzenia osób, które po raz pierwszy same zasiadają za sterami i muszą poradzić sobie również z naturalnym w tej sytuacji stresem – mówi pilot-instruktor Roman Kata, kierownik szkolenia OSL Pronar. – Świadomość, że Junior wiele wybacza zdecydowanie to ułatwia. Zakup kolejnych szybowców wynika z faktu, że zgłasza się do nas coraz więcej chętnych na rozpoczęcie przygody z lataniem oraz planów związanych z organizacją kolejnych wydarzeń o charakterze lotniczym.

Do niedawna tak prezentowała się flota płatowców OSL Pronar w Narwi: dwa szybowce dwumiejscowe i jeden jednomiejscowy oraz samolot holujący. Obecnie jest to już 5 szybowców, w tym 3 jednomiejscowe SZD-50-1 Junior / Zdjęcie: Pronar

OSL Pronar w Narwi – najbardziej prężne centrum lotnicze północno wschodniej Polski – szkoli młodzież na dwumiejscowych PW-6U i na SZD-54-2 Perkoz. Trzy SZD-50-1 Junior wykorzystane zostaną do doskonalącego szkolenia podstawowego, zaawansowanego – zawodniczego i zdobywania arkanów akrobacji szybowcowej. Flotę OSL uzupełnia słowacki samolot ultralekki WT-9 Dynamic wykorzystywany do szkolenia na licencję pilota samolotowego ULM, a także do holowania szybowców.

Kursanci i instruktorzy tego nadal bardzo młodego ośrodka lotniczego mają za sobą już kilkaset startów i lądowań, a liczba wylatanych godzin zbliża się do tysiąca. Kilkunastu pierwszych absolwentów OSL Pronar może się już pochwalić własną licencją pilota szybowcowego.

Warto przypomnieć, że dzięki Pronarowi – największemu polskiemu przedsiębiorstwu rynku maszyn rolniczych (z liczącym się globalnym eksportem) – w Narwi powstało lotnisko z własnym pasem startowym o długości 1,5 km o unikatowej twardej nawierzchni z tworzywa sztucznego (najdłuższe na świecie z użyciem tej technologii).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.