Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Typhoony przechwyciły King Aira

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 05 kwietnia 2021

3 kwietnia 2021 o 14:10 czasu lokalnego dwa włoskie myśliwce F-2000A Typhoon należące do 51° Stormo, przydzielone do 132° Gruppo, wystartowały z bazy lotniczej Istrana w ramach Quick Reaction Alert (QRA), aby przechwycić samolot Beech B200GT King Air o numerze rejestracyjnym N130JF. Leciał on z Aten do Zurychu i nie odpowiadał na wezwania Padova ACC. Incydent zakwalifikowano jako COMLOSS.

Myśliwce F-2000A Typhoon włoskich wojsk lotniczych / Zdjęcie: Aeronautica Militare

King Air leciał nad północno-wschodnimi Włochami na wysokości FL260 z prędkością 245 węzłów, kierując się na północny zachód do austriackiej przestrzeni powietrznej. Typhoony przechwyciły go na północ od Bolzano, gdzie piloci przeprowadzili procedurę VID (identyfikacji wizualnej). Upewnili się, że nie ma ewidentnych zagrożeń bezpieczeństwa. Po przeprowadzeniu wszystkich wymaganych kontroli i przywróceniu przez King Aira łączności radiowej z ATC, myśliwce wróciły do bazy.

Później poinformowano, że King Air jest co prawda zarejestrowany w USA, ale leciał z Sydney w Australii do Sao Paulo w Brazylii. Był to lot dostawczy. Rejestracja samolotu jest tymczasowa, ponieważ zastrzeżono dla niego nowe znaki PS-FAV.

Utrata łączności cywilnych samolotów pasażerskich z cywilnymi kontrolerami ruchu lotniczego jest głównym powodem uruchomienia procedur QRA. Zdecydowana większość tych przypadków jest spowodowana błędami ludzkimi. Według ONZ, w 2018 odnotowano 900 incydentów COMLOSS. W prawie jednej dziesiątej przypadków musiały interweniować myśliwce pozostające w pogotowiu na wypadek takich przypadków.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.