Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kody Gripena, próby F-16

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 września 2009

Szwedzi zadeklarowali przekazanie specjalistom indyjskim kodów źródłowych oprogramowania radiolokatora samolotu Gripen. Tymczasem trwają testy w powietrzu amerykańskich F-16.

Szwedzi zademonstrowali Indiom najnowszą odmianę radiolokatora, który jest przewidziany do instalowania na samolotach Gripen NG oferowanych New Delhi. Chodzi o AESA (Active Electronically Scanned Array Radar). Reprezentujący Gripen International, Eddy de la Motte poinformował, że w wypadku zwycięstwa Gripena w przetargu na wielozadaniowe myśliwce dla indyjskich wojsk lotniczych, tamtejsi specjaliści otrzymają kody źródłowe radiolokatora. Umożliwi to jego dowolne modyfikacje, zgodne z potrzebami i stosowanym przez wojska indyjskie uzbrojeniem.

Tymczasem trwają próby w powietrzu 3 amerykańskich myśliwców F-16. Realizowane są one w zróżnicowanych warunkach: w Bangalore, Jaisalmer (gorący Radżastan) i Leh (górzysty Kaszmir). Amerykanie dostarczyli samoloty należące do wojsk lotniczych ZEA, na co dzień stacjonujące w Dubaju. Wraz z samolotami przybyli piloci i technicy Lockheed Martina i US Air Force.

Testy prowadzą dwa zespoły po dwóch pilotów sformowane przez indyjskie wojska lotnicze. Indyjscy specjaliści szczególną uwagę przykładają do testów wyposażenia samolotów, w tym systemów walki radioelektronicznej i radiolokatorów AESA. Indyjscy piloci musieli jednak najpierw przejść wstępne przeszkolenie i zapoznać się z podstawowymi właściwościami samolotu. Ta faza odbywała się na lotnisku Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) w Bangalore, z wykorzystaniem tamtejszego kompleksu Aircraft Systems & Training Establishment (ASTE). Na zakończenie prób testowane będą systemy uzbrojenia. Zgodnie z indyjskimi wymaganiami, mogą być one realizowane w kraju producenta.

W przetargu indyjskim gra idzie o zamówienie na 126 wielozadaniowych myśliwców wartych co najmniej 10 mld USD. 18 z nich miałoby trafić do indyjskich wojsk lotniczych kompletnych od pierwotnego producenta, pozostałe mają być montowane w HAL po pełnym transferze technologii. Przed F-16, sierpniu testowane były 2 Boeingi F/A-18E/F Super Hornet.

Poza wymienionymi wcześniej samolotami w przetargu startuje jeszcze Eurofighter Typhoon, rosyjski MiG-35D i francuski Dassault Rafale.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.