Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy ADARO na Pacyfiku

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 24 kwietnia 2021

US Navy przeprowadziła na Pacyfiku, u wybrzeży południowej Kalifornii ćwiczenia z wykorzystaniem małego pływającego bezzałogowca ADARO. Służy on do prowadzenia rozpoznania i obserwacji (intelligence, surveillance, and reconnaissance, ISR). Ćwiczenia Unmanned Integrated Battle Problem 21 (UxS IBP 21) koncentrowały się na sprawdzeniu możliwości współpracy takich bezzałogowców z okrętami załogowymi i samolotami.

ADARO na tle najnowszego Littoral Combat Ship USS Oakland (LCS-24), z którym współpracował podczas ćwiczenia Unmanned Integrated Battle Problem 21. 21 kwietnia 2021 / Zdjęcie: US Navy

Z informacji i zdjęć udostępnionych przez US Navy Pacific Fleet wynika, że ADARO współpracował m.in. z najnowszym Littoral Combat Ship USS Oakland (LCS-24) i okrętem desantowym USS Anchorage (LPD-23) klasy San Antonio. Według opisu, bezzałogowiec wchodził z nimi w interakcje. Szczegółów ćwiczenia jednak nie ujawniono.

ADARO został zaprojektowany i zbudowany przez SeaLandAire. Powstał w ramach programu Small Business Innovation Research (SBIR) – rządowego wsparcia dla małych przedsiębiorstw innowacyjnych. Pierwotnie miał służyć do zwalczania ładunków wybuchowych różnych typów. Później połączono go z innym programem US Navy – Modular Unmanned Scouting Craft Littoral (MUSCL).

ADARO w czasie ćwiczeń Unmanned Integrated Battle Problem 21 prowadzonych przez US Pacific Fleet. 22 kwietnia 2021 / Zdjęcie: US Navy

Bezzałogowiec ma długość ok. 90 cm. Jego masa wynosi ok. 9 kg. Hybrydowy zespół napędowy pozwala na rozwinięcie prędkości do 25 węzłów i uzyskanie zasięgu do 230 mil. ADARO może operować w rojach, wykrywając obiekty przeciwnika i wskazując je jako cele.

ADARO jest trudny do wykrycia. Własności stealth zapewnia mu zarówno kompozytowa konstrukcja i specjalne pokrycie, jak i cichy napęd. Bezzałogowiec został zbudowany jako modułowy, co ułatwia dostosowanie go do realizowania różnych zadań. Może operować pod kontrolą operatora, ale także całkowicie autonomicznie. Łączność z ADARO zapewnia system z anteną satelitarną ESA (electronically steerable array) Ultra-Blade pasma L dostarczony przez izraelską Get-SAT.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.