SENER Polska realizuje projekt kontenerów do transportu i magazynowania ładunku użytecznego satelity na potrzeby ekologicznej misji Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) Fluorescence Explorer (FLEX), która będzie monitorować z kosmosu kondycję roślin. Głównym wykonawcą misji FLEX jest Thales Alenia Space, a w projekt zaangażowane są także Leonardo, OHB Systems AG i RUAG.
Kontener posłuży do transportu instrumentu naukowego FLORIS – kluczowego elementu misji, który posłuży do mapowania fluorescencji roślinności Ziemi w celu ilościowego określenia aktywności fotosyntetycznej. To ważny cel pod względem standaryzacji produktów i wykorzystania tych samych elementów na potrzeby różnych pojazdów kosmicznych.
Wbrew potocznym wyobrażeniom, kontenery do transportu tak precyzyjnych i zarazem delikatnych urządzeń, jakimi są ładunki użyteczne satelity to niezwykle kompleksowe urządzenia. Wśród naziemnych urządzeń wspomagających składanie instrumentów satelitarnych – określanych wspólnie mianem produktów MGSE (Mechanical Ground Support Equipment), to właśnie kontenery transportowe mają najbardziej kluczowe znaczenie, całkowicie izolując ładunki od wpływu czynników zewnętrznych. Chodzi tu nie tylko o czynniki pogodowe, ale też wstrząsy czy wibracje obecne podczas załadunku i transporcie np. drogą lotniczą – mówi Paweł Paśko, Project Manager w SENER Polska, który zarządzał już projektami B+R dla systemów do eksploracji kosmosu opracowywanych w ramach ESA i współpracował m.in. z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Instytutem Maxa Plancka do badań nad Układem Słonecznym w Getyndze.
SENER zaprojektuje dwa kontenery: zewnętrzny, który jest wodoszczelny i zapewnia czystość na poziomie Clean Room ISO 8 i wewnętrzny: wodoszczelny i gazoszczelny, którego zadaniem będzie zapewnienie czystości na poziomie ISO 5. Kontener umożliwi transport ładunku o masie do 200 kg.
Ze względu na wymagania agencji kosmicznych i producentów satelitów kontener musi być poddany licznym testom wytrzymałościowym, by mieć pewność, że podoła trudom transportu. Jego zadaniem jest także zapewnienie przewożonym instrumentom odpowiedniej wentylacji, temperatury i wilgotności. W przypadku misji FLEX wszystkie te czynniki muszą być także zgodne z rygorystycznymi wymaganiami ESA. Projekt ma zostać ukończony we wrześniu br.