Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwuczęstotliwościowy sonar dla bezzałogowców

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 06 maja 2021

Francuska Direction Generale de l’Armement (DGA, Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia) i japońska Acquisition, Technology and Logistics Agency (ATLA, Agencja Zamówień, Technik i Logistyki) podpisały porozumienie o współpracy. Dotyczy ono drugiej fazy projektu, podczas której Thales i Mitsubishi Heavy Industries (MHI) opracują demonstrator dwuczęstotliwościowego sonaru do wykrywania min, funkcjonujący na pokładzie autonomicznego pojazdu podwodnego.

Autonomiczny pojazd podwodny do wykrywania min morskich OZZ-5 / Ilustracja: Mitsubishi Heavy Industries

W odpowiedzi na wciąż aktualne zagrożenie, jakie stwarzają miny, częściowo lub całkowicie zakopane w akwenach przybrzeżnych, DGA i ATLA podjęły decyzję o współpracy w celu zbadania wydajności technologii sonarowej o podwójnej częstotliwości. To innowacyjne rozwiązanie zagwarantuje bezpieczeństwo na morskich szlakach handlowych i dostępie do morza oraz zabezpieczy duże kluczowe porty.

Thales dostarczy niezbędną wiedzę specjalistyczną w zakresie przetwarzania sonaru. Ponadto udostępni sonar najnowszej generacji z syntetyczną aperturą o wysokiej częstotliwości – SAMDIS – służącą do uzyskiwania obrazów nieruchomych obiektów. MHI dostarczy sonar z syntetyczną aperturą niskiej częstotliwości i autonomiczny pojazd podwodny OZZ-5.

Integracja sonarów wysokiej i niskiej częstotliwości, w połączeniu z funkcją automatycznego wykrywania i klasyfikowania min, nie tylko zwiększy możliwości i wydajność sonaru, ale także dostarczy więcej szczegółów z obrazowania terenu. Rozwiązanie Thalesa i MHI ma być zdolne do wykrywania, klasyfikowania i lokalizowania wszystkich typów min, od całkowicie zakopanych po miny denne.

Umowa została podpisana na 5 lat. Oprócz projektowania, rozwoju i integracji sonaru z syntetyczną aperturą o podwójnej częstotliwości zaplanowano testy morskie w Japonii i we Francji.

Może to być bardzo ciekawe rozwiązanie dla Bałtyku, na którym wciąż mamy składowiska min oraz amunicji z okresu II wojny światowej, co stanowi zagrożenie dla nie tylko ludzi, ale także dla ekologii Morza Bałtyckiego. Z taką technologią łatwo będzie je zlokalizować, a następnie sklasyfikować, celem późniejszej neutralizacji. Marynarka Wojenna RP wchodzi w fazę modernizacji, więc będziemy ją informować o rozwoju japońsko-francuskiej współpracy. Wierzymy, że taki sonar sprawdziłby się również na Morzu Bałtyckim – mówi Marcin Czępiński, Thales Polska.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.