Szwedzka Försvarets materielverk (FMV, administracja ds. zakupów materiałowych) oficjalnie wybrała niemieckie Grob G120TP jako samoloty szkolenia podstawowego pilotów dla Flygvapnet. Wiąże się to ze zmianą koncepcji szkolenia. G120TP z napędem turbośmigłowym mają zastąpić starzejące się (eksploatowane od 1967) odrzutowe Saab 105, znane także jako Sk60, w fazie Grundlägande Flygutbildning (GFU, bazowe szkolenie lotnicze). W fazie szkolenia zaawansowanego (GTU, Grundlägande Taktisk Utbildning) mają być wykorzystywane dwumiejscowe JAS39D Gripen. Sk60 będą służyć jeszcze kilka lat, w fazie przejściowej, zapewne do 2025. W dłuższej perspektywie Szwecja rozważy zakup odrzutowego samolotu treningu zaawansowanego.
Nieoficjalnie wiadomo, że FMV podpisała z Grob Aircraft umowę na dostawę 7 G120TP, z opcją na kolejne, i symulatora. Pierwsze samoloty, nazwane Sk40, mają zostać dostarczone w 2022. Pierwsi uczniowie mają je zacząć wykorzystywać latem 2023 w szkole lotniczej (Flygvapnets flygskola) w Linköping / Malmo.
Kupując G120T Flygvapnet wybrały najtańsze z rozważanych rozwiązań. Wcześniej pod uwagę brano droższy wariant – zakup szwajcarskich Pilatus PC-21.
Grob G120TP został zaprojektowany specjalnie do szkolenia pilotów wojskowych. W jego kabinie mieszczą się uczniowie i instruktorzy w wojskowych kombinezonach i hełmach. System sterowania – HOTAS jest podobny do tego, który można znaleźć w różnych typach samolotów wojskowych. Dzięki temu możliwe jest podstawowe i zaawansowane szkolenie przyszłych pilotów samolotów transportowych, śmigłowców lub odrzutowców. Kabina może być wyposażona opcjonalnie w lekkie fotele wyrzucane Martin-Baker Mk.17. Tablica przyrządów to 4-ekranowy moduł EFIS Genesys Aerosystems IDU-680.
Obecnie ponad 140 samolotów G120TP eksploatują wojska lotnicze 8 państw.