Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwecja kupiła Grob G120TP

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 06 maja 2021

Szwedzka Försvarets materielverk (FMV, administracja ds. zakupów materiałowych) oficjalnie wybrała niemieckie Grob G120TP jako samoloty szkolenia podstawowego pilotów dla Flygvapnet. Wiąże się to ze zmianą koncepcji szkolenia. G120TP z napędem turbośmigłowym mają zastąpić starzejące się (eksploatowane od 1967) odrzutowe Saab 105, znane także jako Sk60, w fazie Grundlägande Flygutbildning (GFU, bazowe szkolenie lotnicze). W fazie szkolenia zaawansowanego (GTU, Grundlägande Taktisk Utbildning) mają być wykorzystywane dwumiejscowe JAS39D Gripen. Sk60 będą służyć jeszcze kilka lat, w fazie przejściowej, zapewne do 2025. W dłuższej perspektywie Szwecja rozważy zakup odrzutowego samolotu treningu zaawansowanego.

Samoloty Grob G120TP lotnictwa wojskowego Mjanmy / Zdjęcie: Grob Aircraft

Nieoficjalnie wiadomo, że FMV podpisała z Grob Aircraft umowę na dostawę 7 G120TP, z opcją na kolejne, i symulatora. Pierwsze samoloty, nazwane Sk40, mają zostać dostarczone w 2022. Pierwsi uczniowie mają je zacząć wykorzystywać latem 2023 w szkole lotniczej (Flygvapnets flygskola) w Linköping / Malmo.

Kupując G120T Flygvapnet wybrały najtańsze z rozważanych rozwiązań. Wcześniej pod uwagę brano droższy wariant – zakup szwajcarskich Pilatus PC-21.

Grob G120TP został zaprojektowany specjalnie do szkolenia pilotów wojskowych. W jego kabinie mieszczą się uczniowie i instruktorzy w wojskowych kombinezonach i hełmach. System sterowania – HOTAS jest podobny do tego, który można znaleźć w różnych typach samolotów wojskowych. Dzięki temu możliwe jest podstawowe i zaawansowane szkolenie przyszłych pilotów samolotów transportowych, śmigłowców lub odrzutowców. Kabina może być wyposażona opcjonalnie w lekkie fotele wyrzucane Martin-Baker Mk.17. Tablica przyrządów to 4-ekranowy moduł EFIS Genesys Aerosystems IDU-680.

Obecnie ponad 140 samolotów G120TP eksploatują wojska lotnicze 8 państw.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.