Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Postanowienie w sprawie FCAS / SCAF

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 maja 2021

Francja, Niemcy i Hiszpania zakończyły negocjacje dotyczące kolejnego etapu działalności w ramach projektu Future Combat Air System / Système de Combat Aérien du Futur (FCAS / SCAF). Oficjalnie potwierdziły to wczoraj, 17 maja 2021, we wspólnym oświadczeniu kierujące resortami obrony trzech krajów partnerskich: Florence Parly, Annegret Kramp-Karrenbauer i Margarita Robles.

Według najnowszych planów pierwszy lot demonstratora FCAS / SCAF ma odbyć się do 2027 / Ilustracja:

Prowadzone w ostatnich miesiącach negocjacje między krajowymi agencjami zamówień obronnych umożliwiły osiągnięcie wyważonego porozumienia między różnymi partnerami w odniesieniu do następnego etapu demonstracyjnej fazy programu. Odpowiednie umowy rządowe są teraz gotowe do rozpoczęcia procesów krajowych w celu ich formalnego zatwierdzenia. W coraz bardziej wymagającym świecie, w którym przewaga powietrzna jest poważnie zagrożona przez szybko pojawiające się zagrożenia, uzbrojenie nowej generacji bezpośrednio przyczynia się do suwerenności i bezpieczeństwa narodowego i europejskiego. Organizacja przemysłowa programu została odpowiednio zrestrukturyzowana, aby zapewnić spójność i skuteczność projektu, wykorzystując najlepsze możliwości przemysłu każdego kraju w ramach zrównoważonego, i ścisłego partnerstwa. Daje to niezrównaną możliwość wzmocnienia potencjału technologicznego trzech uczestniczących krajów, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszej konkurencyjności przyszłego systemu – czytamy w oświadczeniu.

Jak wiadomo,zainicjowany w 2019projekt FCAS / SCAF zakłada powstanie złożonego, sieciocentrycznego systemu systemów, którego jeden z elementów będzie stanowił załogowy wielozadaniowy samolot bojowy nowej generacji (Next Generation Fighter), z którym współdziałać będą bezzałogowe zdalne kierowane nosiciele uzbrojenia (Remote Carriers), zapewniające dodatkowe zdolności wykonania zadań. Skalowalne i interoperacyjne architektury systemów umożliwią zintegrowanie z FCAS już istniejących statków powietrznych i uzbrojenia, po ich odpowiedniej modernizacji. Wykorzystanie możliwości współpracy załogowych i bezzałogowych samolotów będzie wymagało dostarczania w czasie rzeczywistym bojowej chmurze ogromnych ilości danych, wspartych analizą działań bojowych i sztuczną inteligencją (Etyczne problemy FCAS, 2020-05-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.