Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Czeski Hurricane w drodze do Pragi

Historia, Lotnictwo wojskowe, 22 maja 2021

Zakupiony wspólnie przez grupę czeskich entuzjastów lotnictwa, skupionych wokół muzeum lotniczego w Tocznej w Pradze, legendarny latający bohater Bitwy o Anglię – myśliwiec Hawker Hurricane w późnej wersji Mk IV – przygotowuje się do lotu dostawczego z Belgii nad Wełtawę.

Hurricane Mk IV upodobniony do wersji IIC, uzbrojonej w cztery 20-mm działka, ze znakami rejestracyjnymi OO-HUR, pod koniec maja znaleźć się ma już w Pradze, przyprowadzony przez jednego z trzech czeskich pilotów, którzy będą go już w tym sezonie prezentować w powietrzu  na pokazach w Europie: Jirziego Horaka, Petra Paczesa i Radima Vojta. Nowi właściciele przemalowali samolot – nosi on obecnie kolorystykę maszyny legendy wojennej dawnego lotnictwa czechosłowackiego – asa – gen. Karela Miloslava Kuttelwaschera, który latając w brytyjskim 1. Dywizjonie RAF specjalizował się w nocnych misjach intruderskich nad Francją w okresie 1941-1942. Latał wówczas na m.in. na Hurricane Mk IIC BE150 z literami kodowymi JX-E. Takie malowanie otrzymał zakupiony przez Czechów samolot. Kuttelwascher był najbardziej skutecznym czeskim wojennym myśliwcem z 20 zestrzeleniami na koncie. Największe sukcesy odnosił pilotując całkowicie czarne Hurricane Mk IIC, a kojarzony jest powszechnie z maszyną BE581.

Już teraz lotnisko Toczna pokazuje swoją główną atrakcję – kadry pochodzą z sesji fotograficznej podczas szkolenia czeskich pilotów w Brasschaat pod Anwerpią 20 maja 2021 / Zdjęcia: via TocnaFacebook

OO-HUR jest własnością Flying Aces Service & Training, nad którą kontrolę przejęła czeska spółdzielnia nowych właścicieli. Samolot od 2018 bazował w Belgii w Brasschaat pod Antwerpią. Ostatnio na pokazach lotniczych występował w pustynnym malowaniu 6. Dywizjonu RAF jako KZ321 JV-N. Samolot ma jednak bardzo długą karierę bojową i powojenną. W barwach 6. Dywizjonu RAF operował w 1943 z Grottaglie i Canne w Italii. Potem latał w Grecji i nad Jugosławią, aby w 1945 znaleźć się nad wówczas brytyjską Palestyną. Pozostawiony w Izraelu został odnaleziony na złomowisku w 1983 przez Douglasa Arnolda i dostarczony do magazynu w Biggin Hill. W 1989 otrzymał brytyjskie znaki rejestracyjne G-HURY. W 2001 rozpoczęła się jego odbudowa do stanu zdatnego do lotu w Hawker Restorations. 11 lipca 2003 miał miejsce pierwszy lot samolotu odtworzonego jako Hurricane Mk IIC z historycznego lotniska Duxford w hrabstwie Cambridgeshire. W 2006 samolot został sprzedany do Kanady – trafił do Vingate Wings of Canada. Otrzymał znaki rejestracyjne CT-TPM. W sierpniu 2018 znalazł się w Belgii z rejestracją OO-HUR. Pierwszy lot ponownie w Europie miał miejsce 4 listopada 2018 z Brasschaat. Pilotował Frederique Vormezeele. Obecnie z tego lotniska korzystają czescy piloci zdobywający doświadczenia w pilotażu tej maszyny.

Karel Kuttelwascher w kabinie swojego czarnego Hurricane Mk IIC. Ma oficjalnie przyznane 18 pewnych nocnych zestrzeleń w misjach intruderskich plus dwa zwycięstwa we Francji w 1940. W 2016 lotniczy świat Czech uczcił 100-rocznice jego urodzin / Zdjęcie: flying-revue.cz

Lotnisko trawiaste Toczna położone jest w obrębie wielkiej Pragi (Praga 12 – stacja kolejki Praha-Komorzany), na południe od centrum, tuż przy Wełtawie. Ma pas startowy o długości 870 m i szerokości 30, radiowy kod wywoławczy – LKTC. Latający Hurricane będzie niewątpliwie jego wielkim magnesem. Udział samolotu w pokazach na całym kontynencie przypominać ma o wkładzie lotników z Czech i Słowacji w wysiłek wojenny aliantów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.