Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Grecki Spitfire nad Atenami

Historia, Lotnictwo wojskowe, 26 maja 2021

W czwartek 27 maja 2021 nad Atenami pojawić się ma odrestaurowany, przywrócony do stanu zdatnego do lotu legendarny myśliwiec Supermarine Spitfire Mk IXc MJ755 lotnictwa greckiego.

Grecki Spitfire Mk IXc uznany został za najbardziej oryginalny egzemplarz tego zabytkowego myśliwca, jaki przywrócono do stanu lotnego w Biggin Hill Heritage Hangar / Zdjęcie: MO Grecji

Samolot stał długie lata na wolnym powietrzu – jako eksponat ateńskiego Muzeum Wojny, w 1995 został przetransportowany do bazy lotniczej Dekelia w Tatoi (na północny wschód od Aten), gdzie tworzono wówczas zbiory muzeum greckich wojsk lotniczych. W 2018 z inicjatywy greckiej fundacji Ikaros, która zebrała odpowiednie fundusze, został przetransportowany do W. Brytanii do słynnego centrum rekonstrukcji Spitfire’ów Biggin Hill Heritage Hangar. Celem było przywrócenie myśliwcowi stanu lotnego w pełnej krasie.

Odnowiona i wypróbowana w powietrzu maszyna 25 maja 2021 wystartowała z Anglii do lotu powrotnego do Grecji – zaplanowanego na 10 godzin – podał wiceprezes fundacji Ikaros Dimitrios Kolias. Trasa prowadzi przez Francję i Włochy. Pierwszym punktem lądowania na ziemi greckiej będzie lotnisko na wyspie Korfu. Kolejnym miejscem międzylądowania ma być baza lotnicza Ioannina, a następnie – Ateny. Nad stolicą odrzutowce wojsk lotniczych Hellady mają zapewnić zabytkowemu Spitfire honorową asystę. Nad Atenami cały zespół pojawić się ma w czwartek 27 maja 2021 około 15:00 czasu lokalnego.

Ponieważ samolot jest formalnie własnością wojsk lotniczych Grecji – w czerwcu 2021 w Anglii specjalnie wytypowana grupa greckich pilotów będzie szkolona w jego pilotażu podczas pokazów publicznych. Tego rodzaju trening na terenie Grecji na razie jest niemożliwy z powodów ograniczeń epidemiologicznych.

Spitfire Mk IXc MJ755 legitymuje się ciekawą historią. Został wyprodukowany w Castle Bromwich w 1943. Na pokładzie statku dotarł do Casablanki w marcu 1944. W rękach pilotów 43. Dywizjonu RAF chińsko-brytyjskiego znanego jako Fighting Cocks (ang. Walczące Koguty) wziął udział w osłonie lądowania w południowej Francji w sierpniu 1944. Bazował we Włoszech i w Klagenfurcie w Austrii. W lutym 1947 został przekazany Grekom (jako jeden z 77 podarowanych im Spitfire) i służył w ich 355. eskadrze myśliwskiej w Sedes. W 1949 odesłano go do szkolenia pilotów-rezerwistów. W 1950 myśliwiec przebudowano w Grecji na maszynę rozpoznania fotograficznego. W tej roli latał do grudnia 1953, kiedy przekazano go do magazynu bazy lotniczej Tatoi.

Po swoich latach muzealnych w Atenach i w ekspozycji muzeum wojsk lotniczych Hellady w Tatoi w 2007 zrodziła się idea jego kompletnej odbudowy do stanu zdatnego do lotu w Anglii. Potrzebne były tylko odpowiednie fundusze…

Podczas restauracji w Biggin Hill Heritage Hangar uznano, po oględzinach, że jest to najbardziej autentyczny i jednorodny z zachowanych przywracanych do lotu Spitfire.

19 stycznia 2020 po 67 latach MJ755 po raz pierwszy wzbił się w powietrze z lotniska w Biggin Hill. Obecny był dawny pilot RAF George Dunn, który w lutym 1947 przeprowadził samolot do Grecji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.